Д-р Илко Семерджиев: Провалите на министър Христо Хинков (Резюме на отчет за неотчетеното)

  • 11 април 2024 15:42

  • 1362
  • 0
Д-р Илко Семерджиев: Провалите на министър Христо Хинков (Резюме на отчет за неотчетеното)
© личен архив

Д-р Илко Семерджиев е учредител на БЛС през 1989 г. и три мандата член на УС, два от които е зам.-председател. Бил е директор на столична поликлиника и столична болница, през 1999 г. създава НЗОК и e неин първи директор. Бил е заместник-министър на здравеопазването в три правителства и министър на здравеопазването в правителството на ОДС от 1999 до 2001 г. След политическия си мандат е учредител и в продължение на 10 години е ръководител на доброволен фонд за здравно осигуряване "ДОМ-Здраве" АД. През 2017 г. става служебен заместник министър-председател по социалните въпроси и министър на здравеопазването.

Министрите от „кабинета Денков“ предадоха щафетата на тези от „кабинета Главчев“.

Прави впечатление, че „кабинета Денков“ не направи отчет за дейността си.

Вярно, имаше някакви видео-изказвания, което не само не е отчет, но би могло спокойно да се квалифицира и като предизборна кампания. Не това е начинът, обаче, да докладваш пред суверена какво си свършил, за да може всеки, който се интересува да направи своите преценки и сравнения с други управления. Най-малкото, необходимо беше да се съпостави свършеното с обещаното преди изборите, както и управленската програма с управленския отчет, за да добием фактическа представа за изтеклия мандат. Вече е късно, така че единственият извод, който може да се направи е или за неопитност и некомпетентност или за недобросъвестност.

Това, което ще се опитам много кратко да резюмирам в областта, която следя най-много, а именно здравеопазването, е както следва:

1. Министър Христо ХинковХристо ХинковПроф. Христо Хинков е роден на 25 март 1953 г. в София. На 6 юни 2023 г. е избран за министър на не направи преглед на завареното, така че лиши интересуващите се от обективна информация за изходната точка на мандата си.

2. Хинков представи „управленска програма“, която няма почти никаква характеристика на такава. Това, което той направи беше една класическа „административна програма“, каквато и без министър администрацията изпълнява. Повечето от точките в програмата касаеха търгове по ЗОП, които се планират от администрацията още през месец януари на текущата година вкл. стъпките по изпълнение на започнали проекти в предходни периоди от време.

3. Хинков не представи отчет по изпълнението на програмата, така че сега се налага наблюдателите да му пишем за постигнатото, но в неговия случай имаме предимно непостигнато или откровено казано – поредица от провали.

4. Първият провал на Хинков беше категоричния му отказ от реформите, които министър Асен ВасилевАсен ВасилевАсен Василев е министър на икономиката, енергетиката и туризма от 12 март до 29 май 2013 г. С указ на предложи с оглед въвеждане на селективно договаряне в здравния сектор предвид, че вече е невъзможно НЗОК да издържа всичко поискано от всички здравни структури и особено в болничната помощ. Вместо това заблуди МС, че ще прави нова здравна карта успоредно с налагането на „мораториум“ върху разширяването на дейността на съществуващи болници и разкриването на нови – едно противоконституционно действие, с което обяви фалита на разума си, така както през 1990 г. също с „мораториум“ върху изплащането на външния дълг правителството на БСПБСПБългарската социалистическа партия (съкратено БСП) е обяви банкрута на НРБ.

5. Здравна карта не беше направена, но и да беше, тя не е инструмент за структурни реформи, а просто регистратор на наличното защото се базира не върху лекари и медицински персонал, а преимуществено върху „керемиди и кревати“.

Сн. булфото, проф. Христо Хинков

6. Междувременно Хинков провали макрорамката на бюджета за здравеопазване като от 5.6% от БВП през 2022 г. го свали на 4.8% през 2023 г. и 4.9% през 2024 г. При БВП в размер на 205 млрд. лв. през 2024 г. намалението в абсолютни числа е с 1.435 млрд. лв. по-малко, които бяха абсолютно необходими на МЗ, за да вдигне на крака общественото здравеопазване, което от години е в катастрофално състояние.

7. Въпреки, че участваше в изготвянето на два бюджета – за 2023 и 2024 г.

Хинков нито веднъж не се появи да защити някакво число в здравна и бюджетна комисии.

Това не е изненада при положение, че той публично заяви, че не разбира от финанси и лекарства. Въпросът е от какво разбира защото например в психиатрията, която е неговата специалност, той направи пълен погром – през 2024 г. намали бюджета на психиатричната помощ с 693 495 лв. в сравнение с 2023 г. като в различните болници храно-деня и лекарство-деня бяха между 0.70 до 2 лв., което е повече от мизерия. Накрая се наложи НС да направи извънредна комисия, която да изземе пълномощията на психиатъра Хинков, за да се погрижи за психично болните, персонала и болниците.

8. Хинков обяви, че ще прави регистър на психично болните, какъвто не успя да направи. Това е добре, защото хрумката му бе стимулирана от МВР по повод казуса в Стара Загора и по същество е не просто вредна, а стигматизираща и напомняща методите на „нацистката психиатрия“, която отдавна бяхме забравили.

9. Капиталовите разходи на МЗ през 2024 г. паднаха почти до нула – оказа се, че с тях ще се инвестират хеликоптерите, които са в търговско дружество за въздушна спешна помощ в патримониума на министерството на транспорта – невиждан и нечуван казус в историята на спешната помощ.

10. Хинков нагнети невъзможни очаквания с единствения „медицински хеликоптер“, който не той закупи, но негова комисия го прие неокомплектован. Впрочем, редно е да се знае, че България никога не е оставала без договор за санитарна авиация, който струваше на данъкоплатците смешна сума в сравнение с десетките, а може би и стотици милиони, които ще бъдат хвърлени в проект, от който въздушната помощ няма съществено да се увеличи, но рентабилността ще е отрицателна.

11. По време на мандата на Хинков

изчезнаха от пазара над 400 лекарства, част от тях животоподдържащи и животоспасяващи,

при това 100% покривани от НЗОК. Вместо да промени формулата на СЕСПА (за което и ДАНС го сезира) министърът прехвърли топката на НС и нищо не направи. И сега българи обикалят съседни страни, за да си купуват лекарства, а фарма-далавераджиите продължават с нелегалния реекспорт трупайки колосални печалби.

12. Фарма-олигархията заобиколи Хинков със свои кадри до ниво зам.-министър и го подчини на интересите си дотам, че той се опита нормативно да лансира улична продажба на лекарства с вендинг-машини, което общественото мнение, лекарите и аптекарите спряха с протести и скандали.

Сн. булфото

13. Това не му попречи, обаче, да нанесе тежък удар върху пациентите и колегите си забранявайки бялата хартиена рецепта. България е единствената страна в ЕС освен Латвия, която прие този подход, който на практика лишава голямо количество лекари от лекарските им права придобити с десетки години учене и специализации – дипломите им сега са къс хартия. Днес и аз самият не мога да изпиша една рецепта дори за себе си (не работя по договор с НЗОК), защото така им е хрумнало на фарма-олигарсите, а Хинков им е изпълнил комерсиалните въжделения.

14. БЛС официално на свой форум поиска оставката на „лекарственият“ му зам.-министър. Вместо това премиерът Денков уволни „болничният“ зам.-министър, без дори Хинков да знае – беше уведомен постфактум. Впрочем, „лекарственият“ му зам.-министър беше назначен от Денков по същия начин – без министърът да знае. Това е ярко свидетелство за нивата, на които фармацевтичната олигархия имаше приятели, влияние и възможности в това правителство и в това министерство.

15. Електронния търг за лекарства централизиран в МЗ така и не се състоя, а системата продължава да губи колосални средства за закупуване на лекарства, които в сферата на онкологията видяхме, че достигат до цени 28 пъти по-високи от регистрираните.

16. Волунтаризмът на Хинков беше видян и в изпълнението на проектите за електронни рецепти, за медицински бележки, за административните такси и особено при сдвояването на медицинските досиета. Връх на провалите, обаче, беше намерението му да предложи Стратегия за здравеопазването до 2030 г., която НС оцени като негодна и съответно не прие.

17. Хинков обяви, че ще остойностява лекарския труд – не го изпълни. Обяви, че „изборът на екип“ е нерегламентиран – не го нормира. Обяви, че ще приватизира болници – не го направи. Обяви, че за последно ще напише закон за „консорциониране“ на държавните и общинските болници – дори не разбрахме каква му е „идеята“.

18. Създаде, обаче, много проблеми – един от тях е, че не довърши проекта за спешната помощ и България изгуби безвъзмездно еврофинансиране.

19. Най-голямата проектна загуба Хинков нанесе с провала на Протонния център за лечение на онкоболни и предимно деца – загуби 188 млн. лв. безвъзмездно еврофинансиране и възможност с този Център да се кандидатства за финансиране по Европейския антираков план, което означава други неоценими загуби в пари, здраве и човешки живот.

20. Още от началото на мандата си Хинков разпореди вливане в Университетската специализирана болница по онкология на тази по онкохематология – за една бременност време това така и не се случи.

21. Подобна драма видяхме и в Пирогов – министърът беше унижен от подчинения си директор (потопил болницата в над 65 млн. лв. дългове), а некомпетентността на Хинков стигна до там, че да позволи съдебно оспорване на свои разпореждания като 100% собственик, както и да се подчини на некомпетентни органи, които му препоръчваха незаконно поведение.

22. Същото се получи и с конкурсите за болнични директори, за които законът предвижда срок за обявяване – бяха обявени според закона и впоследствие отменени защото така бил казал премиерът, после пак някои от тях бяха обявени, след това пак бяха отменени – все едно МЗ е не орган на държавна власт, а пощенска кутия в която всеки пуска претенциите си и те биват автоматично изпълнявани. Очевидно за Хинков Законът и длъжностните му задължения бяха второстепенни или по-точно – невалидни.

Няма да продължавам, макар че има много какво да се напише. Ще добавя само още една констатация, но ключова – министър Хинков обяви още през м. януари 2024 г., че не може да се справи със задачите си (нямал бил политическа подкрепа) и няма да продължи след ротацията. Така обезглави системата и собствената си администрация, която спря да работи в очакване на някой, който ще взема управленски решения, които няма да бъдат отменяни от премиера, парламента или неназован фарма-олигарх. Така и до днес - пълна безпомощност.

Пожелавам успех на новия министър и дано се поучи от провалите на предходния.

Последвайте канала на

Аделина Делийска
1362 0

Свързани новини

Водещи новини