Богомил Николов пред novini.bg: Потребителите да внимават за търговски „кукички” по празниците !

  • 14 декември 2023 15:37

  • 1045
  • 0
Богомил Николов пред novini.bg: Потребителите да внимават за търговски „кукички” по празниците !
© pixabay, бнт

Ще има ли бонуси и намаления на цените на стоки и услуги преди Коледа и Нова година? Защо не можем да се жалим ефективно от монополните дружества – доставчици на ток, вода и парно у нас и кой е виновен затова? Как да се справят с разходите онези близо 80 на сто от българите, които по статистика на НСИ едва връзват двата края на месечните си разходи? По всички тези важни битови въпроси разговарям с председателя на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов, ето неговите коментари на въпросите ми:

Не сме правили представителни проучвания по въпроса, но има една позитивна тенденция – като отворите вестниците отпреди десетина години и сравните с публикациите в съвременните медии ще видите, че преди е имало масови предпразнични увеличения на цените, а днес ги няма.

Напоследък търговските похвати се променят и започват да разчитат повече на оборотите. Това започва от Черния петък и продължава до Нова година. Все пак трябва да споменем, че

има и много фалшиви намаления.

Общо тенденцията е позитивна, но винаги има изключения. По празници хората трябва да внимават много за подвеждащи заеми, намаления и покупки. Да четат по-внимателно, защото по празници е най-лесно потребителят да се хване на някоя кукичка, заложена от търговците.

Относно тока засега мога да коментирам само, че

текстовете в договорите по отношение на правата на потребителите така са написани, че да не се изпълняват. Затова и никой никога не е чувал някое електроразпределително дружество да е платило и стотинка за липса на ток.

Това не е случайно. Хем има разписани на хартия, хем процедурата е фактически изцяло в полза на дружествата. На всичкото отгоре статута на министъра е като на адвокат на въпросните дружества, който има право при поискване от тяхна страна да издава заповеди за извънредни ситуации. В последния случай, когато близо половин милион българи останаха без ток дни наред, вместо да нареди проверка затова как фирмите са изпълнили своите задължения и са осигурили сигурност и безопасност по отношение на дърветата, профилактика, той издава заповед за форсмажор. После ние да се скъсаме от дела срещу монополистите, в съда винаги ще вадят заповедта на този министър, който оневинява дружествата и ги освобождава от отговорност.Това е положението засега, на ако искаме нещата да се подобрят в полза на хората, то трябва да се поправи тази порочна правна рамка. Министъра на енергетиката не трябва да е като адвокат на дружествата, а да сдържа силата на монопола спрямо хората. Такъв е смисълът на регулацията, който у нас де факто не сработва.

Когато и водата спира заради липсата на ток, то вината не е на „В и К”. Но затова, че на места има сух режим с цели седмици и не се спазват показателите за качество на питейната вода, операторите носят отговорност. Лично аз смятам, че

проблемите с безводието по места трябва да се решават с политически средства – писма, петиции, протести и прочее.

Хората и досега го правят, но трябва да продължават с двойно повече усилия – до решаването на проблемите им. Иначе ще останат жертви на комбинацията от безхаберие и липса на отговорност. Както и на липсата на национална водна стратегия.

Колкото до топлофикация, сякаш в останалите градове проблемите притихнаха и не се коментират, освен в София. Ние отдавна предлагаме диалог, но няма желание за такъв и вече сме вдигнали ръце. Там от години нищо не се променя.

В заключение ще кажа, че българите живеят и се справят според своите възможности и винаги успяват да се нагодят. Спасението на давещите сеq е в техните ръце – така е отколе у нас.

Последвайте канала на

Аделина Делийска
1045 0

Свързани новини

Водещи новини