Симеон Ставрев, ДБ пред novini.bg: Притеснен съм какво ще остави ГЕРБ в София след управлението им /I-ва част/

  • 22 февруари 2023 15:38

  • 1009
  • 0
Симеон Ставрев, ДБ пред novini.bg: Притеснен съм какво ще остави ГЕРБ в София след управлението им  /I-ва част/
© личен архив, pixabay

 

Как се вземат важните за софиянци решения от техните градски избраници в СОС? Какво казват на хората управници, които налагат нова билетна система и само месец по-късно я отменят? Защо сметките ни за парно са високи и чия е вината затова? Разговарям със Симеон Ставрев, общински съветник първи мандат в СОС от квотата на ДБ. Той е софтуерен инженер. Втората част от разговора ни ще бъде публикувана утре.

- Какъв сигнал дава СОС към гражданите с повратливите решения за билетната тарифа в обществения транспорт – ту въвеждат нещо ново, ту го отменят като не ефективно?

- Смяната на картите за една линия в градския транспорт, бяха премахнати след доклад на ГЕРБ-СДС, ВМРО и „Спаси София”. Ние от ДБ, както и БСП не подкрепихме този доклад. Хората не одобриха това решение и протестираха, а

от ГЕРБ се уплашиха и решиха да върнат старото положение

като това ще се случи в средата на март и предполагам, че вече няма да има никой, който ще се възпротиви на това. Грешката, най-общо казано, е на управляващото мнозинство, защото решиха, че така ще вкарат повече пари в градския транспорт. Само че от гледна точка на потребителите, това не е изгодно чисто финансово. Не разбирам защо трябва да се намалява броя на превозни документи, който позволява на хората да пътуват по-гъвкаво. Т.е., когато ти намалиш  броя на превозни документи, то това води до редукция на пътуванията, което е точно обратно на онова, което трябва да постигне СО – да има повече хора, ползващи градския транспорт.

Понеже плащането на билет в градския транспорт стана много удобно и все повече хора го използват, тази седмица ще вкарвам предложение в СОС, с което да ограничим пътуването с банкова карта до 60 мин с едно или повече прекачавания до 2.20 лв. В момента, ако пътувате два пъти, ще ви струва 3.20 лв., което е два билета по 1.60 лв. Шефът на ЦГМ ми потвърди, че технически това намаление може да се осъществи, така че мисля, че предложението ми ще е в полза на софиянци.

- Проблемите  не станаха ли ясни още на обявените обществени обсъждания, преди нормата да се внесе за гласуване на съвета? Защо СОС не се вслушва в гласа на гражданите?

- Смятам, че хората не разбраха точно за какво става въпрос, когато се обсъждаше новата тарифна политика. Ние от ДБ тогава казахме, че новата тикет система, през която преминават покупките на превозни документи или валидаторите в превозните средства и онлайн каналите, през които можете да си купите карта или билет,  е с неясна собственост. Тогава акцентирахме върху този проблем. В средата на лятото цялата информационна кампания се разми и до хората не стигна ясна формулировка за новите цени, карти и билети. ЦГМ, според мен, въобще не направи адекватна информационна кампания така, че пътниците да разберат предложенията. Гражданите видяха ясно за какво става въпрос, когато отидоха на гишетата в началото на годината.

Изводът от всичко това е, че СОС трябва по-внимателно да взема решения относно хората и не без предварително проучване на тяхното мнение

по въпросите , които пряко ги засягат.Общинският съвет допусна грешка, която сега ще поправи. ГЕРБ постоянно казва, че градският транспорт е недофинансиран. Но решението на този проблем не е да се товарят гражданите с повече пари за услугата, а да се променят условията в управлението и ръководството на този сектор, както и атмосфрата в самите превозни средства по отношение на качеството. Така и повече хора ще пожелаят за пътуват с този вид превоз.

- Друга голяма тема за обществения живот в столицата е Завода за изгаряне на отпадъци. Катастрофира ли този проект?

- Почти 100 процента  е сигурно, че инсенератор няма да има. Най-важната причина е , че няма да има европейско финансиране за осъществяване на тази идея.

Заводът струва повече от 300 милиона лева, евросредствата щяха да са 177 млн.лв., но това финансиране практически е загубено, което бе потвърдено от екоминистерството и Йорданка Фандъкова. Без тези пари смятам, че в рамките на настоящия мандат, няма как намеренията да се осъществят. „Топлофикация София” прекрати процедурата за избор на изпълнител, след становище от ВАС за объркан ред при провеждането й. Накрая остана само един кандидат, което не е по правилата за конкурс и дружеството закри процедурата. ОВОС за инсенератора  също се обжалва в съда и още не е известно решението на магистратите. При всичко това, не си представям как „Топлофикация София” ще започне строителството на подобен завод.

- Какво означава всичко това за София и за софиянци?

- Няколко неща.

ГЕРБ-СДС и ВМРО ще завещаят един огромен проблем на следващото мнозинство в СОС – какво да се прави с боклука на София.

Построиха първия завод за сушене на отпадъците и подготвянето им за изгаряне на стойност 300 милиона лева. До него се вози сметта от кофите чрез частни фирми, на които им плащаме от бюджета. Третата част от този план беше строежът на самия инсенератор. След като отпадъците без метал и стъкло се подготвят за горене в първия, трябваше да се горят във втория, който, както стана ясно, няма да се случи. И какво правим занапред? Според мен в столицата трябва да се обърне съотношението между контейнерите за разделно събиране и обикновените - металните. Трябва да се засили разделното сметосъбиране. Така отпадъците ще използват хем за суровина, хем ще генерираме по-малко като обем общ боклук, който да се прави за горене. Към настоящия момент голяма част от отпадъците се складират и депонират, което не е препоръчително. Аз съм много притеснен какво ще се случва след мандата на сегашното мнозинство в управлението на София.

Примерно аз и колегите ми в общинския съвет сме категорично против строежа на безсмисления инсенератор, а онези 177 милиона лева могат да се вложат за когенерация в "Топлофикация София". Това би означавало увеличаване на приходите от продажба на ток. В момента буквално това, което се случва е, че се изгаря газ и от него се прави ток. Но ако имаше адекватна когенерация, то фирмата щеше да печели пари. Това са пропускани ползи десетки години назад, а можеше дружеството да няма 2 млрд.лева дълг, гражданите да не плащат солени сметки за парно. Такъв е разумният начин, според мен. Вместо него, благодарение на настоящото управление загубихме 6 години време в ялови съдебни битки и 177 милиона лева.

/Следва/

 

Последвайте канала на

Аделина Делийска
1009 0

Свързани новини

Водещи новини