Комитова: АМ "Струма" не отговаря на изискванията за магистрала

  • 30 ноември 2021 14:09

  • 4802
  • 45
© Novini.bg

Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета КомитоваВиолета КомитоваДоц. д-р архитект Виолета Комитова завършва образователна степен магистър по архитектура през 1980 представи резултатите от възложената от нея проверка на пътния участък Драгичево – Долна Диканя, в който стана катастрофата с автобус от Република Северна Македония, предаде репортер на Novini.bg

Участват също заместник-министрите Валентин Граматиков и Иван Шишков, началникът на ДНСК арх. Влади Калинов и проф. Божидар Янев, който преподава в Колумбийския университет и от 30 години работи в сферата на поддръжка на мостове в Ню Йорк.

МРРБ обявява резултата от проверката на злополучния участък на „Струма“

Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. АКТ 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч.

До ден днешен пътят няма АКТ 16, защото не са приключили отчуждителни процедури. През 2012 г. Министерски съвет обявява участъкът Дасколово - Долна Диканя за национален обект и АПИ подписва нов договор за "Пътинвест инженеринг". Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътна инфраструктура, разясни министърът.

,,Не можем да твърдим, че вдигнатата на 120 км/ч е основната причина за катастрофата'', заяви още Комитова.

От АПИ разкриха кога ще бъде възстановено движението по "Струма" в посока Благоевград

Като грапавост пътната настилка е добра, в доста добро състояние. Относно маркировката - тя е възложена чрез "ин хаус" процедура на две фирми с един и същ собственик.

Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката.

Мантинелата, наречена "рибена опашка", е поставена през 2007 г. и тогава отговаря на нормите. Към 2021 г. обаче има нови норми. Очевидно катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие - пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус. Това, което МРРБ може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч, допълни тя.

Де юре, този проект нито е проектиран за скоростен път, нито за автомагистрала, обясни зам.-министърът Иван Шишков.

Северна Македония води паралелно разследване за катастрофата на АМ "Струма"

Стандарите на строителство се променя много често, обясни министър Комитова и даде пример със старите сгради, които не отговарят на новите стандарти за земетръс, което не означава, че трябва да бъдат съборени.

Тази злощастна мантитенела е стара и отговаря на нормите, въведени през 2021 г. Съставянето на АКТ 16 с такова закъснение е доста трудна задача, коментира регионалният министър.

Експерти: Основната причина за трагедията на АМ "Струма" не трябва да се търси в състоянието на пътя

Арх. Влади Калинов отговори за това какви са мотивите за вдигането на скоростта. Тя е увеличена само на базата на промяна на маркировката и знаците.

Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава, че скоростта трябва да е 90 км. При по-висока скорост превозните средства се отконяват в ляво, а в случая с катастрофата, автобусът е тръгнал надясно, което е предпоставка да се преполага, че той се е движел с ниска скорост, смята арх. Калинов.

,,Въпросът с т.нар. рибешки опашки е решен с промяна на нормите. Има забрана да се прилагат през 2021 г., което означава, че всички реконструкции, които ще се правят, трябва да бъдат съопбразени с нормите'', добави той.

Промяната в мантинелите само на тази кратка отсечка би струвала около 30 млн. лв.

Една от спешните мерки на МРРБ е скоростта да се увеличи на 90 км/ч до приключването на детайлния анализ и тогава да се определи максимално допустимата скорост. Второ - поставяне на светлоотразители на всеки 10-12 м в самата мантинела.

Средносрочни мерки - подмяна на опасните мантинели, но само в срещупосочното движение, изготвяне на финансова обосновка за извършване на необходимите работи по обезпечаване на пътната обстановка, допълни арх. Калинов.

,,Ние бяхме изненадани, че този път няма АКТ 16. Оттук-нататък започваме първо и най-интензивно да можем да инициираме завършването на процедурите и подробните устройствени планове. Максимално бързо ще искаме да приключим всички процедури и да въведем този път в експлоатация, но не очаквайте, че това ще бъде автомагистрала. Този път не е проектиран никога да бъде автомагистрала и не отговаря на изискванията'', посочи зам.-министър Шишков

За да се поддържа скорост на един път, не е достатъчно само той да е широк. Има норми и при превишаването им се счита, че това не може да бъде магистрала. Аз също като вас години наред съм се заблуждавала, че това е магистрала, защото виждам един широк път - път като слънце. Има обаче изисквания, които не се виждат с просто око и те не отговарят, заяви Комитова.

Мантинелата, която отделя отбивката от главния път, ще остане, но ще бъде от друг тип, обясниха от МРРБ. Каквото можем да направим тази година, ще го направим, категорични са от ведомството.

,,Имаме нощно каране, имаме дъжд, имаме път, имаме водач, който може би му е станало лошо... Имаме възникнал пожар и ситуация, в която не можем да обясним как този автобус е изгорял за толкова кратко време. Имаме много фактори. Това е участък, в който няма концентрация на ПТП, така че много са факторите, които са съдействали за този случай. Няма еднозначен отговор'', смята арх. Комитова.

Аз също не съм доволна от пътното поддържане и не защото съм министър, а защото като вас не съм доволна от това, което виждам. Ние се борим всичко това да се подобри, но винаги имаме и ограничения. В строителството никога не достигат две неща - време и пари, и сега сме в същата ситуация, каза Комитова и обясни, че от МРРБ правят всичко възможно за поддържката, но в крайна сметка имат и бюджет.

В заключение Виолета КомитоваВиолета КомитоваДоц. д-р архитект Виолета Комитова завършва образователна степен магистър по архитектура през 1980 не се ангажира да прави оценка дали са се справили фирмите, докато началникът на АПИ призна, че не е доволен, особено в подръжката на "Струма" и на участък на "Хемус".

Последвайте канала на

Владимир Василев
4802 45

Свързани новини

Коментари 45

Добави коментар
Комитова не отговаря на

2021.11.30 | 19:01

45
изискванията за министър!!!
Комитова не отговаря на

2021.11.30 | 19:01

44
изискванията за министър!!!
Говорить ..пръц...уааа.. пияна Просия

2021.11.30 | 17:50

43
Болшевишка дърта мастийо,това го кажи на другарЕ ти Станишев и на болшевишката му к.урва Милйончева. БКП-БСП искаше да построи цялата АМ Струма за Олимпийските игри в Атина, ама от много крадене стигнаха само до Диканите, а тази отсечка триумфално откри СерГЕЯ, руското мекере!!
я стига

2021.11.30 | 17:42

42
Госпожата си е точно на мястото!Трудно се изриват всички лай..а ,оставени от тези ,управлявали преди служебното правителство.
Аууу

2021.11.30 | 17:12

41
Тази мърша още ли е министър ?
XA XA XA

2021.11.30 | 16:09

35
САМО БОКО ТИКВАТА РАЗБИРА ОТ МАГИСТРАЛА !!!

2021.11.30 | 17:00

40
Ааа и майкати разбира много от магистрали!!
Бабет

2021.11.30 | 16:58

39
Оплачи са на СерГей Станишев м!
ucin dol

2021.11.30 | 16:43

38
bokluk za kakvi magistrali govorish kato na vsiakade kraiat na mantinelite e vkopan vav zemiata samo vav BG gi ostaviate na 40 sm ot zemiata da izbivate horata

2021.11.30 | 16:24

37
Е, и какво от това? Условията позволяват ли тази скорост? Позволяват. Като му дадат акт 16 какво ще се промени? Асфалта? Широчината на пътя? Денивелацията? Мантинелите? Всичко е само на документи, които са субективни. Материята е обективна.
Търсете

2021.11.30 | 16:20

36
Станишев и тройната коалиция.Тогава той беше премиер и евросъюза спря паричните фондове заради колосални злоупотреби.Виновни няма както при всяка коалиция

Добави коментар

Водещи новини