-
13 април 2019 09:52
- 205
- 0
Да поставят цени или информация върху етикета на стоките в съответствие с изискванията на закона са задължения, които някои от търговците не спазват. Друга група от случаи, които могат да имат по-сериозно отражение върху потребителското поведение, това са т. нар. нелоялни търговски практики: търговецът умишлено запазва важна информация за потребителя или предоставя информация, която не отговоря на истината.
Това казва пред в. „Шуменска заря“ председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. „Например, кампании, на които се предлагат стоки на по-ниски цени. Оказва се, че този процент не е верен или е калкулиран неправилно. Или отивате в търговския обект и стоката от рекламната брошура я няма. Вече сте там и пазарувате стоки на по-високи цени. Резултатът е, че харчите повече, отколкото сте планирали. От това се възползва търговецът“ обяснява Маргаритов.
При въпрос на журналиста има ли злонамерени действия на потребители срещу търговците, председателят на КЗП изразява мнение, че това по-скоро е екзотика. Но добавя, че когато става въпрос за лични отношения между хора, всичко е възможно. „Спомням си един случай в семейството беше възникнал скандал, защото съпругата не е издала касов бон на съпруга си, продавайки му нещо от семейния магазин. Това са забавни случаи, които не са масова практика“, дава пример той. И обобщава: „хората не са склонни да злоупотребяват с правата си. По-скоро се търси справедливост за нанесена щета на основата на пазарно общуване.“
„Изследване показва, че половината от анкетираните в България са заявили, че знаят правата си. На фона на останалите държави от ЕС сме в средата. Хубаво е, че се активизират българите. Осъзнават се като хора с права на пазара и трябва да си ги отстояват. Тази тенденция ние трябва да я поощряваме с ефективен контрол на пазара, но и с действия за превенция“, посочва още Маргаритов.
Чрез сайта на КЗП потребителите могат да се запознават с конкретни казуси и решенията във връзка с тях. „Хубавото е, че хората независимо къде живеят, биха могли да направят справка в нашия сайт, където има регистър на нелоялните търговски практики. Чрез търсачка могат да търсят конкретен търговец и да видят какви са нашите произнасяния, в какво се състои нарушението. Това да им помогне и да бъдат по-неуязвими от такъв тип нарушения. Ако видят, че нещо подобно се случва, да сигнализират. Когато сме се произнесли веднъж и - ако същият търговец в рамките на една година направи същото нарушение, санкцията става почти двойна“, разяснява председателят.
Димитър Маргаритов признава, че има случаи, в които Комисията не може да доведе докрай битката за възстановяване на справедливостта, но изградената комуникация с всички държавни институции и с неправителствения сектор способства за това. „Имаме съвместни действия с Агенция „Митници“ по направление безопасност на стоки, с Българската агенция по безопасност на храните и др. Значително са по-редки случаите, в които не можем да направим нищо. При всички положения, ние можем да ориентираме хората към кого да се обърнат или как да процедират, за да си помогнат“, посочва той.
Но има и големи спечелени битки. Например, в резултат и на активната дейност на КЗП за определени сектори на пазара в закона вече е изрично посочено, че не може шрифтовете да са различни. „Ако говорим за проблем в договорите, това, което се среща, и ние продължаваме да се борим, е неясни текстове, обтекаеми формулировки, подробности, които имат за цел да „изгубят“ потребителя в необятната материя от клаузи, норми, условия и т.н. Смятам, че трябва да продължим системните усилия - на потребителя да се дава ясна, точна и по възможност максимално кратка информация, с която те да вземат решение въз основа на обективни обстоятелства“, завършва Маргаритов.
Последвайте канала на
Свързани новини
Димитър Маргаритов: Вече половината от жалбите в КЗП постъпват по електронен път
01 април 201912:11
КЗП: Онлайн търговията ще продължи да бъде най-бързо развиващият се сектор и в следващите периоди
29 март 201912:33
КЗП: Рискове на пазара винаги ще има, но институциите ще могат да ги преодоляват с адекватно и навременно противодействие
20 март 201910:28
КЗП: Размерът на санкциите трябва да зависи от оборотите от потребителските сделки на дадения търговец
19 март 201909:43
КЗП: Усилията ни са насочени към недопускането на опасни стоки на пазара
16 март 201913:47
КЗП: Потребителите са по-активни в сигналите си
15 март 201907:41
КЗП: Препоръчителната цена на производителя не е задължителна за търговците на дребно
03 май 201911:16
КЗП: Срещата с непознати и нови търговци при Великденското пазаруване криe повече рискове
23 април 201909:55
КЗП: В повечето случаи жалбите на потребителите са основателни и ние налагаме санкции на нарушителите
17 април 201910:04
Фантастично! Алберт Попов триумфира в слалома в Мадона ди Кампильо
Григор Димитров научи жребия си за Australian Open
Коялипу мина медицинските прегледи, трансферът е готов всеки момент
Новият треньор на Левски решава важен казус до дни
Зимна подготовка на отборите от efbet Лига
Тотнъм нанесе едва втората загуба на Ливърпул от началото на сезона
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
НА ЖИВО: Главчев пред депутатите: Българската православна църква е една и неделима
09 януари 202510:26
Петър Ганев: Реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро
09 януари 202508:33
Доц. Петър Чолаков: Ако вместо ДБ в преговорите участва АПС - каква легитимност ще има този кабинет?
09 януари 202508:35
Кога ще отпаднат американските визи за българите?
09 януари 202510:17
45 години по-късно: Втори българин с триумф в Световната купа по ски
09 януари 202511:11
Костадинов подкрепя Тръмп за Канада и Панамския канал, иска Македония и Южна Бесарабия към България
09 януари 202510:06
Маскиран и въоръжен ограби денонощен магазин в столичния квартал "Красно село"
09 януари 202509:34
Българин, попаднал в капана на пожарите в Лос Анджелис: Стана много трудно за дишане!
09 януари 202509:55
Президентката на Мексико: Как ви звучи Мексиканска Америка вместо Северна Америка?
09 януари 202510:58