Министър Цоков: Инвестират се близо 500 млн. лв. за изграждане на STEM среда в българските училища

  • 20 юли 2023 13:07

  • 388
  • 0
Министър Цоков: Инвестират се близо 500 млн. лв. за изграждане на STEM среда в българските училища
© МОН
Слушай новината Слушай новината

Над 1 000 училища вече са подали концепции за изграждане на STEM среда, за което е предвидено финансиране от близо половин милиард лева в Плана за възстановяване и устойчивост. Заедно с подготовката на проектите е много важно да подготвим и учителите и директорите, които ще работят в тези кабинети. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин ЦоковГалин ЦоковПрофесор д-р Галин Борисов Цоков е избран на 6 юни 2023 г. за министър на образованието в кабинета на по време на откриване на обучение за училищни директори от цялата страна за внедряване на съвременни методи на преподаване в образователната система, съобщават от МОН.

Специален гост на събитието е американският специалист в областта на STEM преподаването – Антоанета Стич от Университета Питсбърг.

„Важно е не само да изградим материалната база за STEM обучението, но и да развием уменията, за да я използваме максимално ефективно“, подчерта проф. Цоков. По думите му към този момент е загубено ценно време за подготовка на българските училища за тази трансформация.

„Разполагаме с едни сериозни средства, но без разбиране за важността на този процес, няма да постигнем целта за качествена промяна на системата“, каза още министърът. Той обясни, че новият екип на МОН е стартирал серия от дискусии с училищни директори и учители от цялата страна, за да се разясняват както целите на проекта, така и за повишаване информираността за STEM-обучението.

„Новата среда предполага и нов начин на взаимодействие, в това число съвместно преподаване и съвместно оценяване“, допълни проф. Цоков и обясни, че българските учители трябва да бъдат подготвени за тази трансформация.

„Ще инициираме и промени в нормативните актове, за да гарантираме основата на STEM обучението, но тази промяна трябва да дойде от самата система. Тя не може и не трябва да бъде наложена отвън“, коментира министърът. По думите му STEM преподаването ще подобри и връзките с бизнеса и ще насърчи повече български деца да избират инженерни специалности, които са много важни за пазара на труда ни.

Министър Цоков: Предстои изграждане на STEM центрове в над 2 200 училища

По-рано през деня проф. Цоков проведе и среща с Антоанета Стич. Тя представи американския опит и акцентира на здравите връзки между образователната система и бизнеса, които е изградило STEM обучението.

„Това е една от причините за важността на този вид преподаване – защото то изгражда умения, които надграждат теоретичните знания“, подчерта тя. Представителят на Университета Питсбърг акцентира на важността на правилната подготовка на учителите и надграждането на техните знания „като те трябва да могат не просто да преподават знания, но и да развиват умения в учениците“. Според нея промяната е много по-лесна отколкото изглежда, защото учителите обичат своите ученици и биха направили всичко за тяхното по-добро бъдеще: трябва само да бъдат убедени, че STEM преподаването е най-доброто за децата.

В разговора участие взеха още директорът на НЦПКПС Димитър Асенов, началникът на РУО – София Ваня Кастрева и председателят на УС на Съюза на ръководителите в системата на средното образование в България Диян Стаматов.

Последвайте канала на

Цветелина Кирилова
388 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини