КЗП със съвети за намаленията по магазините

Да се съдържа достоверна информация във всяка една оферта е сред най-важните условия при провеждането на кампаниите за намаления, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по БТВ радио, съобщиха от пресцентъра на КЗП.

Маргаритов припомни изискванията по закон при обявяването на съобщения за намаления. Някои от тях – стоките да са продавани на старата цена поне 30 дни преди началото на кампанията, самото намаление може да продължи най-малко ден и най-много до един месец.

„Но – винаги когато е факт – да бъде обявен периодът, за който ще е валидно, за да си направи потребителят сметката в какъв срок ще може да се възползва от по-ниските цени на определени стоки“, посочи председателят на КЗП.

Намалените стоки трябва да бъдат отделени от останалите в обекта, за да могат хората лесно да се ориентират, обясни още Маргаритов.

„Може да се окаже, че големите проценти намаление, изрисувани по витрините, не са съвсем реални не само от гледна точка на самите цени и изчисленията, които могат да не са правилни. Но също така и от гледна точка на това, че отпред пише 60-70-80% намаление, а когато влезете в търговския обект, се оказва, че всъщност реалното намаление за повечето стоки е 20-30%, а някакви единични изключения се продават с такъв голям процент намаление“, обърна внимание той и добави, че по такива конкретни случаи Комисията има произнасяния за нелоялна търговска практика.

Няма законово изискване какъв процент от стоките в обекта трябва да се продават с определена отстъпка, за да може тя да бъде рекламирана от търговеца в брошури и други промоционални материали от кампанията. В никакъв случай обаче потребителите не следва да бъдат заблуждавани относно средната стойност на процента намаление в търговския обект, разясни Маргаритов.

„Когато имате 10-15 намалени стоки: ако говорим за магазин за дрехи – блузи, панталони и т.н., и от тях 2/3 или 3/4 са с намаление от порядъка на 20 или най-много 30%, само за това, че две блузки са с намаление 60%, естествено, че е нелоялно търговецът да посочи на витрината си този голям процент“, даде пример той.

„Очевидно това въвежда потребителя в заблуждение, кара го да влезе в този обект и вече оттам нататък може да влияе негативно върху избора му“, коментира председателят на КЗП.

„Попадали сме и на случаи, за които са налагани санкции за нелоялна търговска практика при т.нар. „намаление в намалението“. Кампанията стартира, минава един месец и след това търговецът решава, че ще намали още тази стока. Изискването на закона обаче категорично е новият процент намаление да бъде сам по себе си и той да отразява спада на цената спрямо досегашната. А някои търговци кумулират стария процент намаление с новия. По този начин Вие си купувате нещо, което до вчера е струвало определени единици, казва Ви се, че е 50% намалението, но то не е толкова, а е да речем 20%, защото 50% е спрямо цената, на която е продавано преди два месеца. Това заблуждава потребителя относно скалата на спадане на тази цена във времето“, категоричен бе Маргаритов.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Икономика

още

Анкета

Каква е причината трета седмица броят на случаите на COVID-19 в България да расте?

Каква е причината трета седмица броят на случаите на COVID-19 в България да расте?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.