ГМО не са вредни, стига истерии

Много е важно още в самото начало да подчертаем, че до ден днешен няма никакво доказателство за вредата от ГМО. Няма нито един случай на пряка вреда от модифицираните култури върху здравето на когото и да било. 

Науката е напреднала достатъчно, че да ни позволи да изхраним дори и най-бедните села в Африка. Но… човешкият морал не успява да следва темповете на научните постижения. 

Факт е, че ГМО културите са с качества каквито имат и обикновените, дори понякога и по-добри, а като добавка да споменем и че са по-устойчиви и лесни за отглеждане. Така те стават изключително удобни за масово производство навсякъде. Благодарение на ГМО наистина могат да се изхранват и най-бедните и земеделски безпомощни жители на планетата. Разбирате, че това става все по-важно в контекста на невероятния темп, с който хората се размножават и изглежда съвсем скоро ще достигнат бройката от 8 милиарда. 

Въпреки това все по-често ми се случва да чета коментари на наплашени хора, които виждат призраците на ГМО навсякъде. Все по-често чета несвързани с реалността коментари от типа „колко деца измряха от ГМО“. Всъщност – нито едно дете, възрастен, животно или каквото и да е не е пострадало, но масовата истерия ражда нелогични щуротии. Съвсем наскоро някой каза „защо не пишете за вредата от ГМО?“ Ето. И четете внимателно: не съществува вреда от ГМО

Откъде тогава дойде лошата слава на ГМО? Защо хората скочиха срещу този полезен ход на съвременната наука? Причините са три. Ще започна отзад напред: 

1). Неграмотността на потребителите. Не смятам, че е нужно да обяснявам тази точка. 

2). Реклама. Много производители яхнаха вълната на лошата слава на ГМО и започнаха да рекламират продукцията си като не-ГМО, правилно предполагайки, че този трик ще им осигури повече потребители – онези, които нищо не знаят за ГМО, но са чували, че то е нещо лошо. Този номер е известен от много отдавна. Пример: ферма на източния бряг на САЩ рекламираше продукцията си (ябълки) по следния начин: „Не съдържат мазнини“. Абсурдно е, нали? Толкова е логично, колкото да кажете, че в брашното не се съдържа хайвер. 

Очевидно мнозина са полудели по съвременното демонизиране на дадени неща, че самото споменаване на липсата им е достатъчно, за да привлече вниманието. 

Същото се случва и с ГМО

3). (Оттук започва всичко…) Отвратителната слава на производителите на ГМО и пословично жестоката им политика. 

Най-голямата компания-производител винаги е била американската „Монсанто“ (която вече не съществува под това име и през лятото на 2018 г. стана част от европейски концерн). 

Ето една причина светът да мрази ГМО – защото се произвежда от фирми с лоша слава. Какво правеше „Монсанто“ дълги години? Ето какво: продаваше, например, семена за царевица, но… те бяха обект на патент. Използвайки това, те принудиха фермерите да си купуват семена всяка година. Защото забраниха да се събират семена от царевицата – както се прави по света от хилядолетия. Беше забранено на стопаните да вземат семена от реколтата си и да ги използват за следващата година, защото с много пари и лобиране успяха да нагодят закона за патентното право в САЩ така, че това да се определя като нарушение на патента. Да, колкото и абсурдно да звучи, е факт. Стотици фермери бяха подведени под съдебна отговорност. Голяма част от тях спечелиха делата, но целта на „Монсанто“ беше да сплаши останалите. Едно дело се точи с години, а това са разходи за адвокати. Да не говорим за нервите и страха. Компанията беше невероятно богата и наемаше бивши военни, за да обикалят по фермите и да сплашват хората. Заради тези „трикове“ фермерите просто си казваха: „Не ми трябват толкова грижи, я спечеля делото, я – не, кой знае, но проблемите са гарантирани“. 

Но натискът съвсем не свършваше дотам. Фирмата изпращаше свои хора, за да проверяват реколтите за наличие на техни семена, които, както казахме, са патентовани. Представете си следното стечение на обстоятелствата – духнал вятър или животно е закачило и пренесло семена от една нива в съседната. Това са обстоятелства, които не могат да се контролират. След това хората на „Монсанто“ намират поникнала царевица от техни семена в нивата на фермер, който не ги е купил от тях. Макар и да са няколко стръка, те се хващаха за това и започваха съдебни дела, само и само да вдигат шум и да сплашват, демонстрирайки сила и факта, че фермерите са притиснати в ъгъла… че корпорацията може да си прави каквото си поиска, с други думи, че е по-добре да си с тях, вместо срещу тях. А, ако не си им клиент, те приемат, че си срещу тях. Доста първобитно мислене, но свърши работа и обикновеният фермер беше наистина притиснат. Мнозина фалираха и загубиха стопанствата си така. 

Да не забравяме, че „Монсанто“ е бил основен производител на т.нар. Agent Orange по време на Войната във Виетнам. Това е хербицид, който причинява окапване на листата на растенията, за да се разкрият позициите на виетнамските войски и техните бази. В последствие се оказа, че Agent Orange предизвиква рак и ужасяващи генетични изменения, водещи до раждане на деца с увреждания поколения наред. Безброй много американски войници са пострадали, както и огромен брой цивилни виетнамци, чиито наследници все още носят белезите на отровата. 

Ясно ви е, че подобна компания не изпитва особени скрупули и това говори доста къде и дали въобще слагат граници, когато става дума за милиарди долари печалба. 

Имайки предвид, че ТОВА е производителят на ГМО, как мислите: дали хората гледат с добро око на продукцията им? 

Освен това, друга причина ГМО да има лоша слава е неграмотността и алчността на дадени производители. Част от модифицираните организми са направени така, че да понасят огромни дози пестициди и хербициди. Което пък кара фермерите да ги тъпчат с тези отрови, за да си подсигурят количество на продукцията и малък брак, тровейки потребителите по този начин. 

*

Трябва да ни е ясно, че ГМО, както споменахме вече, може да изхрани човечеството. Именно това е и защитната теза на производителите на ГМО храни. Те казват: не ни пречете, ние можем да изхраним света. Така е, могат. Но не го правят. И не искат да го направят. Това е малкият нюанс в тезата: мога, но няма; по възможностите ми е, но не искам. Когато им изнася, казват, че биха могли, за да защитят продукцията си. Но реално просто не искат да го направят. Биха предпочели да продават, за да печелят. Светът все пак познава случаи, в които една световноизвестна европейска корпорация е купувала земя в Африка, за да я огради и отреже достъпа на местните до вода, за да може да им продава бутилирана. Моралът и бизнесът не вървят винаги ръка за ръка
 

Спорт

още

Коментари

  1. 2018.12.10 | 23:22

    ГМО - goliam problem , domati rastat v domata - ili v stomaha ..... MERSI

  2. 2018.12.10 | 12:57

    Ниска информираност казваш драги ми Сашо, драги ми Томов. Е, а кой е виновен за това? Самите компании не казват какво и как са променили. Не публикуват никакви резултати от изследвания. Просто казват 'вЕрвайте ни, на нито една мишка не и поникнаха криле от сината царевица'. Истината е доста различна. Повечето ГМО организми са модифицирани, за да са по-устойчиви. Някой дори сами си произвеждат подобни на хербициди вещества (същарта сина царевица) и вредителите просто измират. Ха сега познай какво става с тези `естествени` хербициди, когато я консумира човек или животно. Узпарява се 5 секунди преди да я изядат, нали? А защо не кажеш и как се отразяват тези ГМО организми на околната среда. Дали пък не разрушават хранителните вериги и не оставят цели екосистеми в хаос? Пък и не се разпространяват безконтролно и не изместват нормалните организми, с които се конкурират, нали? Е два стръка царевица пренесена от вятъра не се броят, кво се пеня, аз не разбирам колкото теб, очевидно. Я цитирай едно такова изследване, МОЛЯ ТЕ. Ти нали си информирано копиленце, а не като нас простите хорица.

  3. 2018.12.09 | 17:08

    Тия ги пишете на тъпите германци и французи дето вместо глави, имат тикви на раменете. На всеки българин е ясно че гмо продуктите имат вкус на пластмаса и не стават за нищо. Освен това ГМО сортовете унищожават местните сортове и обричат земеделците на зависимост от ГМО производителите, каквато е и главната идея. Всичко е една бизнес идея за тотален монопол и унищожаване на дребния и среден производител.
    От друга страна ГМО културите въздействат и на човека. Не се чудете защо има бум на раковите заболявания.
    Не на ГМО , и да му го начукам на автора, ама нали не съм гей , на сестра му .....п..ка майна

  4. 2018.12.09 | 06:41

    Ако да ядеш пластмаса не е вредно значи някой е извратен. Истерия не а пълна забрана за ГМО трябва.

  5. 2018.12.08 | 22:47

    Като не са вредни си ги набутайте там дето слънце не огрява!

  6. 2018.12.07 | 16:22

    Абе вие малумните редактори в тоя сайт още не правите разлика между порнография и еротика и слагате на всичко 18 + пък сте тръгнали за ГМО да обяснявате.

  7. 2018.12.07 | 13:47

    Балъци, пишете каквото си искате, мен ме чака нов трансфер. Ново милионче, нови котета, абе лайф! Който е милионер има много пари- Божинката.

  8. 2018.12.07 | 12:14

    Не са вредни,само където 70% от пчелите в Европа ги няма,а във Франция ,в Германия и в други евро-гейски държави започнаха да се раждат деца с физически аномалии!
    И у нас ги има такива случаи, но за Герберастите има по-важни дела- трябва да се "усвояват" едни пари - тези на данъкоплатците.

  9. 2018.12.07 | 09:33

    ДО Сашко Томов-Автора..
    Не знам къде живееш, пък и не ме интеересува, но с тази тема доказваш 2 неща.
    1. Никога не си ял истинска храна, такава каквато е на село, домашно производство, с 2-3 пъти по -хубав вкус и най-важното с много по-голямо съдържание на хранителни вещества, витамини и тнт.
    2.Понапълнил банковата сметката за коледа от тази тема, може би от някой човек разпределящ парите от ЕС и САЩ за пропаганда в тия гл* пави новинарски сайтове,...даже вече не знам защо ги посещавам.
    (3)Има и друг вариант ..Не съм сигурен, но ако греша за точка 1, а пък съм прав за точка 2, то тогава си се продал за някой левец.. и трябва да те е срам ..ако изобщо имаш съвест ..и акъл :)

  10. 2018.12.06 | 22:58

    Меко казано е трагикомично някакъв драскач който дори не е посмял да си напише истинското име да набива разни мнения в главите на хората.
    Не знам какъв сте по образование, но се обзалагам, че темата която сте избрали е далеч от вашия мозъчен капацитет и ще ви е трудно да я разберете в дълбочина.
    Насочете се към раздел "развлечения и шоу"там ще имате по-добър професионален успех и избягвайте при всякакви обстоятелства теми с научен характер.
    Поздрави.

Напиши коментар

Най-четени

Най-коментирани

Земеделие

още

Анкета

Какви са предимствата на онлайн пазаруването?

Какви са предимствата на онлайн пазаруването?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.