Дебатът за повече българска музика в ефира се разраства

Кампанията „За повече българска музика в ефира“ набира подкрепа, а първите обсъждания в парламента вече са факт.

Волята на българската общественост за повече българска музика в ефира е ясна. Проучването на „Алфа Рисърч“ е категорично – 72% искат повече българска музика по радиото и телевизията. На първата дискусия в Комисията по културата и медиите, обаче, темата за българската музика бе подменена. Въпросът как да се финансират частните медии със средства от националния бюджет като „компенсация“, че ще пускат българска музика в България, взе превес.

Наличието на регулации в определени сфери на обществения живот има своите минуси и плюсове. Припомняме, че самите държави се създават, за да има регулация там, където е необходимо. Държавите балансират обществения интерес и строго частния. Например, СЕМ осъществява регулация на частните медии и отговаря за лицензиите им, с което се гарантира общественият интерес за разнообразие. Например, КРС отговаря за честотите. Например, рекламата на алкохол е забранена преди 22,00 ч. Сблъсъкът между краткосрочната цел за максимална печалба и дългосрочната визия за развитие на обществото следва да се балансират. Всъщност, именно този баланс се цели и при квотите за българска музика.

Родни изпълнители искат повече българска музика, внасят предложения за законодателни промени

МУЗИКАУТОР отчита, че всяка промяна изглежда трудна, и също отчита първоначалното излизане на музикалните редактори от зоната им на комфорт. За едно денонощие едно музикално радио върти около 270 песни. Данните на МУЗИКАУТОР за 2018 г. сочат, че десетте водещи музикални частни радиостанции – членове на АБРО, средно годишно пускат 1 767 уникални песни. Може би подобни доводи са мотивирали задължителни квоти за национална музика в Полша, Словения, Дания, Швейцария, Великобритания, Естония, Португалия, Белгия, Франция, Унгария, Словакия, Македония, Холандия и Украйна и т.н.

Преди години при дискусия в парламента АБРО се противопостави на децентрализацията на проверките за спазване на ЗАПСП, извършвани от общините. Парламентът правилно не кредитира доводите им и на този етап местните проверки носят своите позитиви. Нещо повече, Министерство на културата застана и стои твърдо зад тях, търсейки пълен обхват на спазването на закона. Туристическата индустрия в лицето на БХРА ги подкрепя. Сега и АБРО започнаха да виждат перспективите на това решение, доколкото техни членове имат интерес да развиват част от своя бизнес със съдържание в барове, кафета, ресторанти. Да видиш перспективата и ползата навреме ни мотивира в тази кампания. Ползата е не само за българската култура и музика. Добавена стойност има за туристическата индустрия, която носи 12% от БВП на страната. Да дадем възможности да творят в България на младите, да инвестираме в техните умения и талант следва да е стремеж, не само дълг.

Убедени сме, че по същата логика квотите не създават ограничения, напротив – създават повече възможности за разнообразие на излъчваната музика, за развитие на българския туризъм, нови работни места и  т.н. 

С въвеждане на квоти за българската музика изцяло ще се изпълнят и препоръките на АБРО, че „предпочитанията на слушателите следва да определят музиката, която се излъчва в ефира", тъй като 72% от българите искат повече родна музика в електронните медии. Що се отнася до опасенията на АБРО, че наличната българска музика е недостатъчна:

1. С въвеждането на квота се създават условия тези пречки да бъдат преодолени, т.е. създават се по-добри условия за стимулиране на творчеството и по-добра творческа среда;
2. Регистрираните в МУЗИКАУТОР български произведения са 142 000 и само 1% от тях да са „качествени“ по стандартите на музикалните редактори, това би задоволило потребността от разнообразие в медиите за години наред;
3. Българската музика все пак успява да съществува, като само за няколко години МУЗИКАУТОР инвестира 1 220 000 лв. за нова музика.

Важно е да се знае, че обвързването на въвеждането на квоти с финансово стимулиране на медиите бе отхвърлено от Министерство на финансите, тъй като противоречи на европейското законодателство. От друга страна, европейското законодателство не отхвърля задължителните квоти в 12 държави. Реферирането на АБРО към такъв поощряващ механизъм и противопоставянето на задължителните квоти създава впечатление за противоречие в тяхната позиция по отношение на българската музика.

Затова, вместо да разходва 5 000 000 лева към частните бизнеси, които са на печалба и чийто пазар расте всяка година, както коментира АБРО, държавата би могла инвестира в:

1. Създаване на банка за българска музика, където авторите качват песни, а редакторите ги намират и пускат;
2. Организиране на кемпове за нова музика с чужди представители, обмен на знания, техники и т.н.;
3. Формиране на експортен офис по примера на много страни от Централна и Източна Европа.

В заключение, дебатът продължава. Целта е широко жанрово и програмно разнообразие за българската аудитория! Усилието си заслужава, защото е в интерес на всички – както на държавата и българските граждани, т.е. на аудиторията, така и на собствениците на телевизионни и радио- канали. Вярваме, че заедно трябва да гледаме перспективно за реализацията на тази цел.

 

 

Коментари

  1. 2020.02.17 | 15:19

    Хайде да оставим естествения отбор да си свърши работата. Иначе ще стигнем до квоти за издавани книги, за филми и т.н.

  2. 2020.02.17 | 12:20

    Нов лобистки закон? Музикаутор искат да имат гарантиран приход за неща, които никой не желае да слуша. А 5-те милиона не могат ли вместо това да идат за болни деца или домовете за сираци?
    Умрял е някой да ви слуша чалгата, е и с квота при това.

    1. 2020.02.17 | 14:44

      щях да пиша в същия дух.

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Медия и реклама

още

Анкета

Каква заплата получавате?

Каква заплата получавате?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.