Икономист: Между 80 и 90% от икономическия растеж на България идва от увеличаването на производителността

Между 80 и 90 на сто от реалния икономически растеж на България за последните 17 - 18 години идва от увеличаването на производителността, а не от ръста на заетите. Това коментира Лъчезар Богданов - главен икономист в Институт за пазарна икономика.

Вероятно това е пътят напред, но това ще изисква отново инвестиции и нови хора с идеи, капитал, знания, технологии, машини, които успяват да направят българския работник по-производителен, и в крайна сметка всички да забогатяваме, каза Богданов по време на дискусионен форум "Да извадим успеха от анонимност!", цитиран от БТА.

Офис служителите - най-продуктивни между 10 и 11 ч.

"В България няма хора, работната ръка свършва, конкурираме се с богатите западноевропейски страни, демографията ни не е особено хубава и единственият устойчив шанс за просперитет е увеличаването на производителността на труда, изтъкна икономистът и отбеляза, че през последните години именно това е тенденцията, благодарение на новите инвестиции, привнасянето на нови технологии, на иновациите, намирането на нови пазари и на "покачването в стълбицата на добавената стойност", посочи той.

"През последните десет години, според него, контрапункт на киселото мляко и розовото масло са станали най-големите експортни групи продукти в българската икономика - електрическите съоръжения бележат повече от три пъти ръст, машините - повече от два пъти, над шест пъти - автомобилните компоненти", каза Богданов и отбеляза, че това обуславя възможността за 10 на сто ръст на заплатите.

"За сметка на това има стагниране при шивашката индустрия и част от суровините", допълни той.

Експерти в спор за европейската минимална работна заплата и има ли тя почва у нас

Икономистът съобщи още, че за последното десетилетие в текстилната индустрия са съкратени над 50 000 души, а в IT сектор - са открити повече от 30 000 работни места. За последните осем години развитие има при производството на спортни стоки и велосипеди по отношение на наети и най-вече при оборотите.

Коментари

  1. 2019.11.18 | 18:40

    Лъчко, а как я изчисляваш тая велика българска производителност - тя на труда ли е, на производството ли е, на заетите ли е, а какво включваш в изходната информация за крайния показател? Каква ти е формулката? Щото, за да получиш "огромния" ръст, няма начин да не включва кухия продукт от преразределението. А то си е кух, та дрънка, кух ръст. Особено, както при пОзОрната икономика общественият трудов/ производствен процес, ненужно, изкуствено инеефективно, е насечен на части, та са създава и изкуствена заетост, и изкуствен, припокриващ се резултат (не продукт!)

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Финанси

още

Анкета

Каква заплата получавате?

Каква заплата получавате?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.