Битката на титаните: Китайска компания е напът да детронира Tesla на световния пазар

  • 02 юли 2024 14:29

  • 2981
  • 0
Битката на титаните: Китайска компания е напът да детронира Tesla на световния пазар
© Getty Images (архив)

Най-големият китайски производител на автомобили BYD отчете рекорден брой доставени нови енергийни превозни средства (NEV) през второто тримесечие. В общото число влизат чисто електрическите (EV) и plug-in хибридните автомобили (PHEV).

Продажбите само на електромобили (EV) достигат 426 000 единици, което e малко под прогнозираните продажби на Tesla от 441 019 броя. Ако тенденцията се запаси и през третото тримесечие, както изглежда, най-продаваната марка в Китай отново ще изпревари Tesla, за да стане най-големият доставчик в световен мащаб. За първи път път това се случи през четвъртото тримесечие на 2023 г., но след това американската компания отново си върна короната.

Ценова война

BYD е най-големият продавач на NEV и вторият по големина производител на батерии в Китай. Според отчета на компанията тя е продала 341 658 NEV през юни, поставяйки нов месечен рекорд и надхвърляйки предишния връх от 341 043 през декемврийското тримесечие на 2023 г. Чистите продажби на EV са се повишили с 13% на годишна база до 145 179. Продажбите за полугодието пък са в размер на 726 153, което е 18% увеличение спрямо предходната година.

Трябва да се отбележи, че продажбите на PHEV също достигат нов връх при 195 032 единици през юни, което е увеличение от 58% спрямо миналата година.

"Тесла" изтегля над 125 000 електромобила, за да коригира системата за предупреждение за предпазния колан

Ръстът на продажбите се дължи главно на агресивното намаляване на цените на фона на слабото китайско търсене и конкуренцията с други големи конкуренти. През март BYD пусна нов модел, Yuan, известен като Atto 3 на отвъдморските пазари, на цена от само 16 644 долара, приблизително с 12% по-малко от предишната версия в Китай. Едновременно с това Tesla предложи стимули от 4 800 долара за своите Model 3 и Model Y в Китай. Тази ценова война обаче се отрази неблагоприятно на рентабилността на BYD през първото тримесечие, като печалбите намаляха с 47% в сравнение със същото тримесечие на 2023 г. Базираният в Шенжен производител записа първия си тримесечен спад на приходите от началото на пандемията през 2020 г.

Голям натиск при задграничните пазари

Производителят на автомобили се насочи към превозни средства, работещи с газ, и ускори навлизането си на задграничните пазари. BYD пусна нова серия модели по-рано тази година и декларира намерението си да води „битка за освобождение“ през следващите три години. През юни BYD продаде 26 995 автомобила на задграничните пазари, което представлява 156.22% увеличение спрямо миналата година, въпреки последователния спад от 28% спрямо май, посочва Economic.bg.

BYD продаде 15 644 електромобила в Европа миналата година, което представлява приблизително 1.1% пазарен дял в региона. Компанията има амбициозна цел да увеличи продажбите на EV и да завладее 5% от пазара, което представлява заплаха за местните производители на автомобили, като Volkswagen и Stellantis. За да се конкурира, BYD понижи цените и продаде 12 363 Atto 3, последвани от 1079 единици BYD Dolphin и 1055 единици Tang в Европа миналата година. Китайската фирма ще бъде изправена пред допълнително мито от 17.4% върху вноса на китайски електромобили в ЕС. Въпреки това BYD очаква по-високи печалби от определени модели, продавани в Блока, в сравнение с Китай.

Глобален концерн започва продажби на електромобили в 9 европейски държави, България – отново зад борда

Технологичното предимство на BYD се крие в неговата електронна платформа 3.0, позволяваща леки и интегрирани решения, които могат да намалят разходите с до 20%. Компанията също така планира да представи електронната платформа 4.0 за допълнително подобряване на ефективността и намаляване на разходите. Освен това BYD се готви да пусне своя най-достъпен EV модел, Seagull, в Европа през следващата година. Планира и да създаде производствено съоръжение за електромобили в Унгария, като се фокусира върху производството на електрически автомобили с батерии, сглобени преди 2026 г.

В други региони BYD пусна нови модели – в Япония и Корея – конкурирайки се с местни производители на автомобили, като Toyota и Hyundai.

Tesla губи пазарен дял

За разлика от това, Tesla може да се изправи пред допълнителни предизвикателства пред конкурентоспособността си от съперници, включително не само китайски производители на автомобили, но и други глобални конкуренти, като Hyundai и Ford. През последните шест години Tesla изпревари всички други индустриални играчи на пазара на електромобили, взети заедно. Докладите обаче предполагат, че пазарното господство на Tesla в САЩ може да намалее, като тримесечните отчети през юни показват потенциална загуба на мажоритарния ѝ дял, според Bloomberg.

От 2023 г. Tesla се сблъсква с предизвикателства пред растежа си, като маржът на печалбата ѝ значително намаля поради намаления на цените и засилена конкуренция. През първото тримесечие Tesla отчете общи приходи в размер на 21.3 милиарда долара, отбелязвайки 9% спад спрямо предходната година – най-големият от третото тримесечие на 2012 г. Приходите от автомобилната индустрия са намалели с 13% на годишна база до 17.38 милиарда долара. В отговор на тези проблеми с производителността изпълнителният директор Илон Мъск обяви, че компанията ще ускори масовото производство на достъпни EV модели, като измести времевата рамка до първата половина на 2025 г. от първоначално планираната втора половина на 2025 г.

Последвайте канала на

Владимир Василев
2981 0

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини