Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев, управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. Петко Салчев и до председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, в която настоява да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременен достъп до лечение, съобщават от пресцентъра на обществения защитник.
Повод за препоръката е писмо от Асоциацията на пациенти с автоимунни заболявания (АПАЗ) и Организацията на пациентите с ревматологични заболявания в България (ОПРЗБ), в което се обръщат за съдействие към проф. Ковачева за осъществяването на конструктивен диалог със здравните институции по повод на „системна дискриминация на пациентите с ревматологични заболявания“.
Омбудсманът подчертава, че пациентите с посочените заболявания алармират, че имат затруднения с осигуряването на лекарствени продукти, предписвани с протокол и заплащани от НЗОК и отбелязват необходимостта от облекчаване на процедурата. Посочва, че техните предложения са пренебрегвани от институциите, към които са се обръщали, както и че не е уважена молбата им за среща.
„Определят отношението към тях, „най-вече от страна на НЗОК“, като „бездушно, административно и дискриминационно“. В тази връзка отправят молба към омбудсмана за съдействие за осъществяването на конструктивен диалог“, пише Ковачева.
Тя обръща внимание, че в жалбата си до нея АПАЗ и ОПРЗБ подробно излагат проблемите, които пациентите с ревматични заболявания срещат във връзка с тяхното лечение. Отбелязват, че нерядко, от поставянето на диагнозата на пациента до получаване на необходимата терапия минават, повече от 8 месеца.
Проф. Ковачева изброява най-сериозните предпоставки за нарушени права на пациентите. Посочва необходимостта трудноподвижни и инвалидизирани хора да пътуват, което поставя в риск тяхното здраве; затрудненията с разходите при пътуване от отдалечени и малки населени места, особено за пенсионери и хора с ниски доходи; отсъствието от работа на работещи пациенти; сериозното забавяне на започване или продължаване на терапията.
Ковачева акцентира също, че необходимостта от често отсъствие от работа за посещения при наблюдаващия специалист – ревматолог, лечебни заведения за болнична помощ, в които са разкрити специализирани комисии, както и до РЗОК за утвърждаване и заверяване на протоколите, нерядко са причина за проблеми с работодателите.
Подчертава, че пациенти сигнализират още, че заради изчерпани лимити на болници чакат със седмици, за да им бъде определена дата за явяване пред Експертна лекарска комисия и през това време прекъсват лечението си.
Посочва, че АПАЗ и ОПРЗБ отправят предложения за оптимизиране пътя на пациентите с ревматични заболявания до предписване и получаване на лекарствените продукти, необходими за тяхното лечение, които подробно описват.
„Във връзка с изложеното, със загриженост за правата на гражданите и на основание предоставените ми от Закона за омбудсмана правомощия, се обръщам към Вас с настойчива препоръка за разглеждане на поставените проблеми и отправените в тази връзка предложения. Очаквам да бъдат обсъдени възможностите и намерено решение, с което да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременния достъп до лечение, като бъдат преодолени посочените затруднения и предпоставки за нарушени техни права в хода на процедурата“, настоява омбудсманът.
В заключение Ковачева препоръчва осъществяването на конструктивен диалог и срещи с представители на АПАЗ и ОПРЗБ.