Омбудсманът иска по-бърз достъп до лечение на хората с ревматологични и автоимунни заболявания

Пресцентър Омбудсман
share

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев, управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. Петко Салчев и до председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, в която настоява да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременен достъп до лечение, съобщават от пресцентъра на обществения защитник.

Повод за препоръката е писмо от Асоциацията на пациенти с автоимунни заболявания (АПАЗ) и Организацията на пациентите с ревматологични заболявания в България (ОПРЗБ), в което се обръщат за съдействие към проф. Ковачева за осъществяването на конструктивен диалог със здравните институции по повод на „системна дискриминация на пациентите с ревматологични заболявания“.

Омбудсманът подчертава, че пациентите с посочените заболявания алармират, че имат затруднения с осигуряването на лекарствени продукти, предписвани с протокол и заплащани от НЗОК и отбелязват необходимостта от облекчаване на процедурата. Посочва, че техните предложения са пренебрегвани от институциите, към които са се обръщали, както и че не е уважена молбата им за среща.

„Определят отношението към тях, „най-вече от страна на НЗОК“, като „бездушно, административно и дискриминационно“. В тази връзка отправят молба към омбудсмана за съдействие за осъществяването на конструктивен диалог“, пише Ковачева.

Тя обръща внимание, че в жалбата си до нея АПАЗ и ОПРЗБ подробно излагат проблемите, които пациентите с ревматични заболявания срещат във връзка с тяхното лечение. Отбелязват, че нерядко, от поставянето на диагнозата на пациента до получаване на необходимата терапия минават, повече от 8 месеца.     

Проф. Ковачева изброява най-сериозните предпоставки за нарушени права на пациентите. Посочва необходимостта трудноподвижни и инвалидизирани хора да пътуват, което поставя в риск тяхното здраве; затрудненията с разходите при пътуване от отдалечени и малки населени места, особено за пенсионери и хора с ниски доходи; отсъствието от работа на работещи пациенти; сериозното забавяне на започване или продължаване на терапията.

Ковачева акцентира също, че необходимостта от често отсъствие от работа за посещения при наблюдаващия специалист – ревматолог, лечебни заведения за болнична помощ, в които са разкрити специализирани комисии, както и до РЗОК за утвърждаване и заверяване на протоколите, нерядко са причина за проблеми с работодателите.

Омбудсманът скочи заради драстичния скок на цената на водата

Подчертава, че пациенти сигнализират още, че заради изчерпани лимити на болници чакат със седмици, за да им бъде определена дата за явяване пред Експертна лекарска комисия и през това време прекъсват лечението си.

Посочва, че АПАЗ и ОПРЗБ отправят предложения за оптимизиране пътя на пациентите с ревматични заболявания до предписване и получаване на лекарствените продукти, необходими за тяхното лечение, които подробно описват.

„Във връзка с изложеното, със загриженост за правата на гражданите и на основание предоставените ми от Закона за омбудсмана правомощия, се обръщам към Вас с настойчива препоръка за разглеждане на поставените проблеми и отправените в тази връзка предложения. Очаквам да бъдат обсъдени възможностите и намерено решение, с което да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременния достъп до лечение, като бъдат преодолени посочените затруднения и предпоставки за нарушени техни права в хода на процедурата“, настоява омбудсманът.

В заключение Ковачева препоръчва осъществяването на конструктивен диалог и срещи с представители на АПАЗ и ОПРЗБ.

Водещи новини

Още новини