ООН трябва да се произнесе: Как авиацията ще постигне климатична неутралност?

Getty Images
share

Ще спре ли авиацията да допринася за климатичните промени от 2050 година? След зелената светлина на световния авиационен сектор, сега е ред на страните членки на ООН да заемат позиция, а заложената цел не се радва на консенсус, информира Франс прес.

Делегатите от 193 страни членки на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) се събират от днес до 7 октомври в централата на организацията в Монреал за 41-ото общо събрание, каквото се провежда веднъж на три години, информира БТА.

Авиационният сектор е обект на критики заради ролята му в климатичната криза и общото събрание на организацията ще разгледа евентуална корекция на Схемата за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии (Corsia) и емблематичната "дългосрочна цел" - намаляването до нула на нетните въглеродни емисии на авиацията до средата на века. 

Този принцип ще бъде подложен на гласуване, но приемането му изглежда трудно постижимо с оглед на дипломатическото напрежение и енергийната криза.

Според дипломатически източник само Китай, двигател на световния растеж в авиационния сектор, реално се противопоставя, докато Русия го прави "по опортюнистичен начин". И двете страни предпочитат да се заложи на 2060 година за постигане на климатичните цели.

Въпросът е колко страни ще ги последват, предвид че някои предпочитат да заложат на собственото си развитие вместо на инвестициите, необходими за създаването на декарбонизирана авиация: 1,550 трилиона долара между 2021 и 2050 година, според авиокомпаниите. 

Понастоящем авиационният сектор е отговорен за между 2,5 на сто и 3 на сто от световните въглеродни емисии и му е трудно да премине към възобновяеми източници на енергия, дори ако браншовата промишленост и енергийните компании работят усърдно по въпроса. 

Авиацията търпи критики, тъй като едва 5 на сто от населението на планетата лети със самолети. Освен това въглеродните емисии, емитирани от сектора, са резултат от пътуванията на 1 на сто от пътниците, които най-често се придвижват със самолет, отбелязва неправителствената организация "Транспорт и околна среда" (T&E).

Дори ако дългосрочната цел бъде приета, става дума за "замазване", тъй като всъщност не са предвидени последствия за страните, които не я спазват, според организацията.

През 2021 година Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ – IATA) се ангажира да постигне "нулеви нетни емисии" от въглероден диоксид през 2025 година в  съответствие с Парижкото споразумение за климата, целящо да намали глобалното затопляне с +1,5 градус по Целзий спрямо прединдустриалната епоха.

Общото събрание на Международната организация за гражданска авиация е първото, което се провежда от началото на кризата с КОВИД-19, която постави на колене въздушния транспорт: през 2021 година авиокомпаниите възстановиха само половината от общо 4,5-те милиарда пътници, обслужени през 2019 година. Това е само леко подобрение спрямо спада от 60 на сто на годишна основа през 2020 година. 

Секторът предвиждаше да транспортира през 2022 година 83 на сто от клиентите си отпреди три години и догодина отново да е на печалба в световен план. 

Започващото днес общо събрание ще даде "възможност да се обърне страницата на пандемията" и трябва да ознаменува "възможността секторът да се възстанови по различен начин с по-екологично измерение", изрази надежда дипломатическият източник.

Няма как обаче международното напрежение да не окаже влияние и в този сектор. 

Екоактивисти искат спиране на проекти за нефт и газ

Страните настояват за вот, осъждащ Русия, която е регистрирала стотици самолети под наем вместо да ги върне, както изискват санкциите, наложени на Москва заради инвазията в Украйна. 

Беларус, която задържа през май 2021 година самолет на "Райънеър" (Ryanair), на борда на който бе опозиционен лидер, е мишена на проекторезолюция, осъждаща това предполагаемо нарушение на правилата на гражданската авиация.                                                              

Водещи новини

Още новини