Русия е направила "хиляди" опити за намеса в европейските железопътни мрежи в рамките на кампания за дестабилизиране на ЕС и саботиране на критична инфраструктура, заяви министърът на транспорта на Чешката република Мартин Купка пред Financial Times.
Купка посочва, че Москва е заподозряна, че е направила "хиляди опити да отслаби нашите системи", откакто руският президент Владимир Путин нареди пълномащабното нахлуване в Украйна през февруари 2022 г.
Хакерската кампания е включвала атаки срещу системите за сигнализация и срещу мрежите на чешкия национален железопътен оператор České dráhy, посочва Купка.
Предишни атаки са изваждали от строя системите за продажба на билети и са пораждали опасения за успешна намеса в сигналите, която да доведе до сериозни инциденти. "Това определено е труден момент... [но] наистина съм много доволен, защото сме в състояние да защитим всички системи [от] успешна атака", заявява Купка.
Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана., пише "Фокус".
Агенцията на ЕС за киберсигурност публикува първия си доклад за заплахите за транспорта през март миналата година. В него се посочваше, че има "атаки срещу железопътни компании с нарастваща честота, главно поради нахлуването на Русия в Украйна".
Той отбелязва големи кибератаки от "проруски хакерски групи" срещу железопътни компании в Латвия, Литва, Румъния и Естония. Чешката агенция за киберсигурност NUKIB предупреди за нарастващ брой кибератаки през последните години.
"Една от открояващите се тенденции през последната година е нарастващият интерес на злонамерените атакуващи към енергийния и транспортния сектор", се посочва в доклад, публикуван през юли. Чешките железници заявяват, че са "наблюдавали увеличен брой кибератаки срещу нашата цифрова инфраструктура" и "непрекъснато укрепват" своята киберсигурност.
Прага става все по-настъпателна по отношение на руските кампании за влияние, след като през 2022 г. одобри закон, който позволява на правителството да предприема мерки срещу чуждестранни субекти, заподозрени в нарушаване на човешките права или киберпрестъпления. Миналата седмица чешкото правителство наложи санкции на украинския олигарх Виктор Медведчук и неговия сътрудник Артьом Марчевски, както и на медията Voice of Europe, която според чешкото външно министерство е отговорна за провеждането на "руска операция за влияние" от името на Медведчук.
Купка посочва, че Чешката република, която планира изграждането на високоскоростна железопътна линия, която ще свързва Берлин, Прага и Виена за четири часа, също въвежда ограничения за възможността на чуждестранни оператори да участват в търговете. "Това не е нещо като забрана, но бихме предпочели европейски компании... За цифровите части, а също и за системите за сигнализация, определено сме поискали ограничение [за чуждестранните оператори, предоставящи специфични части], защото е част от критичната инфраструктура."
Министърът е коментирал пред FT в Брюксел, където лобира ЕС да заложи повече от общия си бюджет за големи транспортни инфраструктурни проекти, тъй като застаряващата железопътна мрежа на блока се бори да се справи с нарастващото търсене.
"Става въпрос за абсолютно претоварени конвенционални оператори" по-специално за товари" допълва Купка, предупреждавайки, че това потенциално би навредило на функционирането на единния пазар на ЕС.
Линията е първата от поредица високоскоростни железопътни проекти, които в крайна сметка имат за цел да свържат Централна Европа с Украйна, Молдова и Западните Балкани. Прага оцени цената на своята част от проекта на около 1 трилион CZK (78.70 милиарда лева). Железопътният транспорт представлява по-голямата част от проектите в рамките на 25,8 милиарда евро (51.24 милиарда лева), предоставени за транспорт от Механизма за свързване на Европа на ЕС.
Чешки служител е заявил, че разходите за новия им проект вече надхвърлят разпределението на страната от фонда.