Страните членки на ЕС дадоха окончателното си одобрение за нов закон за намаляване на въглеродните емисии на камионите, предаде Ройтерс. По силата на неговите разпоредби от 2040 г. почти всички тежки камиони, продавани в ЕС, трябва да бъдат "чисти".
Законът изрично посочва, че емисиите от камионите трябва да бъдат намалени общо с 90 на сто, което означава, че производителите ще трябва да продават много напълно електрически камиони или такива с двигатели на водород, за да компенсират продажбите на значително по-малкото камиони с двигатели с вътрешно горене.
Повечето камиони, които се движат сега по европейските пътища, са с дизелови двигатели, а те изпускат много вредни вещества, предизвикващи респираторни заболявания и дори рак на белите дробове. Тежките камиони като цяло са отговорни за около четвърт от транспортните емисии в Европа.
Производителите освен това ще трябва постепенно да намалят вредните емисии с 45 на сто до 2030 г. и с 65 на до 2035 г.
През 2030 г. 90 на сто от новите градски автобуси ще трябва да бъдат с нулеви емисии, а през 2035 г. това да важи за абсолютно всички.
Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) описва политиката на ЕС като най-амбициозната в света и допълва, че целите й ще бъдат изпълнени само ако до 2030 г. страните членки развият мрежа от 50 000 станции за зареждане, подходящи за електрически камиони.
Политиката на ЕС по отношение на намаляването на въглеродните емисии на камионите вече може да стане закон, след като получи одобрението и от Европарламента, и от страните членки, въпреки съпротивата от страна на Германия и десноцентристките евродепутати.
В днешния вот на проектозакона се противопоставиха Италия, Полша и Словакия, а Чехия се въздържа. Германската подкрепа беше получена миналия месец, след като към преамбюла за закона беше добавен текст, според който Европейската комисия ще разработи в бъдеще правила, по силата на които камионите, използващи въглеродно неутрални горива, например е-горива, ще бъдат броени към "чистите".