Отговорност за заливането със супа на картината „Мона Лиза“ в Лувъра бе поета от екоорганизация, наречена Riposte Alimentaire („Хранителна съпротива“), предаде АФП.
След инцидента управата на Лувъра задейства кризисен център - залата, в която се намира „Мона Лиза“, беше незабавно евакуирана и започна да се почиства.
Преди това, в неделя сутринта, две жени, екологични активистки хвърлиха супа върху бронираното стъкло, защитаващо „Мона Лиза“.
На кадри от инцидента, публикувани от агенцията за видео новини CLPRESS, се виждат две жени, облечени в тениски с надпис Riposte Alimentaire. Те заливат защитното стъкло, покриващо картината, с кафяво-жълто вещество. След това започват да крещят лозунги за „правото на здравословна и устойчива храна “, че френската „селскостопанска система е болна“ и че „всеки трети французин пропуска хранене“.
Акцията им бе бързо прекъсната от охраната на Лувъра, която закри пространството пред картината на Леонардо да Винчи с платнени паравани и помоли посетителите да напуснат залата.
По-късно действието беше заявено в прессъобщение, изпратено до АФП от група, наречена Riposte Alimentaire („Хранителна съпротива“), представяща се като „френска гражданска съпротива, която има за цел да доведе до радикална промяна в обществото на климатично и социално ниво“.
В изявлението хвърлянето на супа върху „Мона Лиза“ е представено като „началото на кампания на гражданска съпротива, която носи ясно искане, полезно за всички: социална сигурност на устойчивата храна“.
Най-известната картина в света вече няколко пъти е била жертва на вандализъм.
През 2009 г. турист хвърли чаша чай по картината, счупвайки обикновеното тогава стъкло, след което беше монтиран параван от бронирано стъкло.
През май 2022 г. 24-годишен посетител на музея хвърли парче крем от торта върху картината и го размаза върху бронираното стъкло. Той обясни действието си с желанието да привлече вниманието към „състоянието на планетата“.
През 1974 г., когато творбата на Да Винчи е изложена в Националния музей на Токио, тя е напръскана с боя, но впоследствие е напълно реставрирана. Преди това, през 1956 г., има още две атаки: в първия случай мъж я заля с киселина, повреждайки долната част на платното, а във втория боливийски художник я замери с камък, причинявайки леки щети, отбелязва БТА.