Европейската комисия вече е поискала обяснение от "Фейсбук", тъй като 50 милиона потребители са засегнати и трябва да се знае колко от тях са европейски граждани.
Това заявява в интервю за влиятелното електронно издание EurActive българският комисар по цифрова икономика и общество Мария Габриел по повод излязлата информация, че профили от социалната мрежа са били тайно използвани за целите на политически кампании, съобщиха от представителство не ЕК в България.
"От две години съществува стратегия за единния цифров пазар, новият регламент за защита на личните данни (GDPR) ще влезе в сила от май, имаме и законодателство в областта на правото на неприкосновеност на личния живот и електронните комуникации. Всичко това трябва да предотврати такива негативни ефекти. За да се избегне подобен скандал в бъдеще, преговорите по основната реформа на Директива за правото на неприкосновеност на личния живот и електронните комуникации (ePrivacy) също трябва да продължат", добавя комисар Габриел.
Според нея са нужни гаранции, че технологичните компании получават съгласието на потребителите, преди да обработят данните им. Съгласието на потребителите е в центъра на законодателните инициативи, както в областта на защитата на личните данни (GDPR), така и в областта еPrivacy. Европейският съюз иска наистина да стане ясно, че няма противоречие между различните бизнес модели и защитата на личните данни. "Има ценности и отговорност – това е добавената стойност на европейския подход", категорична е Мария Габриел.
Комисар Габриел говори и за друго законодателно предложение за онлайн платформите, което тя ще обяви следващия месец, и което ще принуди търсачките да обяснят как се класират резултатите от търсенето. "Комисията се нуждае от повече информация за това как се извършва класирането при търсене, какви критерии се използват и как те се прилагат, казва Мария Габриел. Става въпрос за прозрачност, която е особено важна и трябва да държим на нея."
Прозрачността е и в центъра на новото законодателство “platform-to business”, което ще бъде предложено следващия месец и предвижда правила за прозрачност на бизнес договори на онлайн платформите с други компании.