Първият товарен кораб, нает от ООН, за да транспортира украинско зърно с хуманитарна цел, е напуснал днес пристанище Пивдени, Южна Украйна на път за Африка. Това обяви днес украинското министерство на инфраструктурата, цитирано от Франс прес.
"Корабът "Брейв къмандър" (Brave Commander) със зърно за Африка е отплавал от Пивдени на път за Джибути, откъдето продоволствието ще бъде доставено на потребителите в Етиопия", обяви министерството в Телеграм. Според данните на ведомството на борда на този кораб, нает от Световната програма по прехраната на ООН, са натоварени 23 000 тона пшеница.
Украинският министър на инфраструктурата Олександър Кубраков, който бе на пристанището в Пивдени в неделя, заяви, че се надява "два или три" допълнителни кораба, наети от ООН, да могат да потеглят в най-скоро време.
Това е първият товар с хранителна помощ, който напуска Украйна, след като през юли бяха подписани споразумения за износ на украински зърнени продукти между Киев и Москва с посредничеството на Турция и под егидата на ООН. Тя бяха блокирани заради войната между двете страни.
Първият търговски кораб е потеглил на 1 август и досега общо над 15 кораба са напуснали Украйна откакто влезе в сила споразумението, според отчетите на украинските власти, но нито един товарен кораб с хуманитарна помощ на ООН все още не бе отплавал. Украйна и Русия са едни от най-големите износители на зърнени продукти в света, чиито цени скочиха от началото на войната.
Според Световната програма по прехраната на ООН рекорден брой от 345 милиона души в 82 страни са изправени в момента пред остра хранителна несигурност, а до 50 милиона души в 45 страни рискуват да гладуват без хуманитарна помощ.
Междувременно турското министерство на отбраната съобщи в Туитър, цитирано от ТАСС, че пет плавателни съда със селскостопанска продукция са отплавали днес от Украйна.
По данни на Съвместния координационен център в Истанбул освен "Брейв къмандър" от Украйна са отплавали "Пропус" (Propus), превозващ 9100 тона пшеница за румънското пристанище Констанца, "Оспри Ес" (Osprey S) с 11 500 тона царевица за Искендерун в Турция, "Рамус" (Ramus) с 6100 тона за друго турско пристанище - Карасу и "Бонита" (Bonita) с 60 000 тона царевица за пристанище Инчхон в Южна Корея.