Пандемията не е оказала влияние на товарните превози по река Дунав

share

Пандемията от коронавируса не е оказала влияние на товарните превози по река Дунав. Това каза в интервю за БТА Иван Жеков - директор на дирекция "Речен надзор-Русе" към агенция "Морска администрация".

Според него от началото на кризата, свързана със заразата, е отчетено намаление от едва половин процент при транзитните товарни превози, преминаващи през българския участък на река Дунав, спрямо същия период на миналата година.

По думите му по-малък е броят на товарните кораби, акостирали край Русе. Намалението обаче е незначително. За последния месец и половина край града са хвърлили котва 253 товарни кораба, което е с шест процента по-малко спрямо същия период на 2019 година.

"Разговарял съм и с колеги от Австрия, които също казват, че пандемията няма видимо влияние върху товарните превози по Дунав", обяснява Жеков.

Това обаче не се отнася за круизния туризъм. От началото на годината до средата на този месец 71 круизни кораба, според предварителните заявки, е трябвало да посетят Русе, но заради ситуацията с коронавируса те не са пътували.

"Поне до края на юни не виждам как ще се промени ситуацията. Това е проблем за целия туристически бранш", казва Жеков.

Той коментира още, че в последните години не се наблюдава намаляване на товарооборота в българските пристанища. На тях се падат девет-десет процента от общия товарооборот във всички дунавски пристанища.

Корабоплаването се влияе много от ниските води. "Притеснява ме фактът, че през този месец река Дунав трябва да е пълноводна, но няма толкова голямо количество вода. Това може да създаде проблеми за нормалното корабоплаване през летния сезон, тъй като оттук насетне нивото на реката ще се понижава, ако няма дъждове", казва Жеков.

Той посочва, че през последните три години изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" в Русе активно извършва драгажни дейности в най-критичните места от българския участък на река Дунав, които при ниски води създават сериозни проблеми за корабоплаването.

Така от няколко дни се удълбочава фарватерът /плавателният път/ в района на остров Белене. "Хубавото е, че правителството предвижда в бюджета средства, които да бъдат отделени за задължението на България да поддържа определена дълбочина в нашия дунавски участък. Извършените драгажни дейности през изминалите две години показаха, че има смисъл от това, защото за много време се задържаха прилични дълбочини. Вярно, че фарватерът при много ниски води се стеснява и тласкачите трябва да провлачват секциите си, но други години ситуацията беше още по-усложнена", каза директорът на дирекция "Речен надзор-Русе".

Жеков, който е бил и капитан на кораб, обясни, че провлачване на секциите от един конвой през праг на реката може да отнеме от няколко часа до цяло денонощие. Всичко зависи от обстановката в района - дали има много изчакващи кораби, или заседнал плавателен съд е затворил фарватера.

Директорът на дирекция "Речен надзор-Русе" казва още, че корабособствениците търпят загуби при провлачването на секциите, тъй като се изразходва повече гориво. Отделно, времето за превоз се удължава и понякога сроковете за доставка не могат да се спазят. "Това е и причина речният транспорт да не е много атрактивен за товари, които изискват бърза доставка", коментира Жеков.

ЕС: Китай да предприеме действия, за да защити света от бъдещи пандемии

Според директора на дирекция "Речен надзор-Русе" за нормалното корабоплаване по реката влияние оказват много фактори - техническото състояние на корабите, квалифицираният персонал, пазарната конюнктура, мениджмънта, пристанищната инфраструктура, климатичните промени, както и поддържането на корабоплавателния път.

Жеков казва, че корабният парк в България е остарял. Той дава пример, че през последните 10 години е построен един речен кораб, а от 2000 г. до 2010 г. - шест баржи на "Параходство българско речно плаване". Всички останали плавателни съдове са на повече от 20 години.

Директорът на дирекция "Речен надзор-Русе" коментира, че речният транспорт не е толкова привлекателен, защото не винаги е предвидим. По думите му водният транспорт е ефективен и евтин за превоз на големи партиди стоки - метал, руда, въглища, зърно, торове, нефтопродукти.

Водещи новини

Още новини