Поредица икономически данни, публикувани през седмицата засилиха опасенията за световната икономика на фона на изострящия се търговски конфликт между САЩ и Китай, който засегна производството. Защо тогава германските потребители харчат без притеснения?, пита ДПА.
Досега германските потребители пренебрегваха неособено розовата перспектива пред световната икономика, тъй като стабилният пазар на труда, рекордно ниските лихви, по-големите заплати и ниската инфлация насърчават германците да отворят портмонетата си и да харчат. "Чух от познати, че имат усещането, че разполагат с повече пари сега и като цяло харчат повече", каза Александър Козлик, мениджър по въпросите на здравето и безопасността в берлинска компания.
"Харесва им да се наслаждават на живота и да харчат повече пари", каза Козлик, който е баща в младо семейство и подобно на много берлинчани е на мнение, че пазаруването може да бъде част от това да се възползваш максимално от живота в германската столица.
Десетилетия износът и производството са стожерите на най-голямата европейска икономика, помагайки ѝ да излезе от унижението и катастрофата на Втората световна война и поставяйки основите на икономическото чудо, започнало да се оформя през 50-те години на миналия век.
Неотдавна обаче новото усещане за икономическо доверие помогна това да се промени. Германската икономика отчете девет поредни години на растеж, а заплатите миналата година нараснаха с най-бързото си темпо от 2011 година. Тъй като лихвите са изключително ниски, няма стимул парите да се трупат в банките и много германци изоставиха отколешната германската традиция да спестяват, а вместо това изтеглят парите си, за да отидат да пазаруват в магазините или онлайн.
Германските потребители са изхарчили над 438,3 милиарда евро през първата половина на годината. "Мисля, че хората спестяват по-малко от преди", каза Козлик. Въпросът сега обаче е колко дълго частното потребление може да остане извън надвисналите над производството облаци на фона на международното напрежение, включително американско-китайския търговски конфликт и риска от Брекзит без споразумение.
"Германската промишленост е в криза", каза Улрих Щефан, главен инвестиционен стратег в Deutsche Bank. "Германската икономика се представя добре досега, защото потребителите и секторът на услугите са оптимистично настроени", допълни той.
Данните могат да сочат, че промишленият сектор по света отчита голям спад, включително в САЩ, Китай и Германия, но цифрите за германското частно потребление очертават една оптимистична картина.
Германската безработица се е задържала на равнище 5% за трети пореден месец през юли, а продажбите на дребно са се увеличили през юни с най-бързия си темп от 12 години, скачайки с 3,5% спрямо май и с 2,2 % за първото полугодие, подпомогнати от значителното пазаруване онлайн.
"Хората харчат за удоволствия и за децата, семейството си и ако е възможно за себе си", каза Козлик. "Хубавото в Берлин е, че предлага толкова много неща и имаш чувството, че трябва да опиташ всичко, включително пътувания извън града", допълва той.
Оптимизмът сред германските потребители обаче подчертава разминаването между настроението сред над 20-те милиона във Федералната република и ръководствата на германските компании. Следеният отблизо индекс на бизнес доверието на мюнхенския институт Ifo се е понижил до шестгодишен минимум миналия месец. Ifo отбеляза, че настроението сред производителите е в състояние на "свободно падане".
Публикуваните тази седмица германски данни също така повишиха притесненията, че германската индустрия изпитва затруднения заради напрежението в търговските отношения между САЩ и Китай, разтърсили световните финансови пазари, а сега заплашва да прерасне в пълномащабна валутна война. Заводските поръчки за второто тримесечие са се свили с 1% след спад с 4,2 % през първите три месеца на годината, а промишленото производство през второто тримесечие е спаднало с 1,9 % спрямо 0,3% спад през първото тримесечие.
Същевременно търговията през юни се е свила, като износът е намалял с 8% спрямо същия месец миналата година, а вносът е спаднал с 4,4 % на годишна основа.
В резултат на всичко това все повече анализатори очакват данните, които ще бъдат публикувани следващата седмица, да покажат, че германската икономика се е свила или е била в стагнация през второто тримесечие. Има също така признаци, че опасенията за световната икономика застигат германските потребители.
Нюрнбергският институт за проучвания GfK съобщи миналата седмица, че предварителният му индекс за потребителското доверие за август отчита понижение, тъй като икономическите очакванията на домакинствата са спаднали, въпреки че са нараснали очакванията на потребителите за доходите им, а желанието им да купуват се запазило на добро равнище.
"Очевидно е, че глобалното икономическо забавяне, търговският конфликт и дискусиите около Брекзит имат все по-голямо влияние върху потребителското доверие", предупреди GfK