Възможно ли е човек да триумфира и същевременно да бъде ограбен? Съдейки по наскоро отминалата 65-а церемония за "грамофончетата" на американската Национална звукозаписна академия - най-престижните музикални отличия, и случилото се с певицата Бионсе, отговорът е "Да". Кралица Би, както наричат суперзвездата, зае мястото си на трона на "Грами"-тата като най-награждавания изпълнител в историята им, но за пореден път в дългогодишната си успешна кариера се размина с водещия приз за албум на годината.
Бионсе прибави четири "грамофончета" към колекцията си, с което наградите й на американска Национална звукозаписна академия станаха общо 32. Досегашният рекорд за най-награждаван артист с 31 отличия принадлежеше на класическия британско-унгарски диригент Джордж Шолти (1912-1997).
Около час и половина след триумфа й с поставения нов рекорд, кралица Би беше "ограбена" според множество наблюдатели и най-вече според феновете й, когато призът за албум на годината - едно от водещите отличия "Грами" заедно със запис на годината, песен на годината и най-добър нов изпълнител, отиде при Хари Стайлс. Самият Стайлс, чийто албум "Harry's House" беше предпочетен пред т.нар. от познавачите "невероятен звуков шедьовър", а именно албумът "Renaissance" на Бионсе, не скри изненадата си.
Реплика в благодарствената реч на младия британец предизвика сериозно негодувание сред онези, които смятаха, че Бионсе е трябвало да спечели и че за пореден път е била пренебрегната.
"Това не се случва на хора като мен", каза Хари Стайлс, което накара мнозина да се питат какво има предвид един бял успешен мъж с тези си думи. Някои ги изтълкуваха като опит да изрази колко далече е стигнал, въпреки младостта си. Други обаче възприеха казаното от него като пример за "бели" привилегии. Иронията е, че всъщност "това" не се случва на Бионсе...талантлива и успешна, но чернокожа жена.
Въпреки 32-те й "Грами", мнозина са обезпокоени от факта, че тя все още не е печелила награда за албум на годината и че всеки път, когато е била номинирана, е губила от бели музиканти.
В материал за "Вашингтон пост", озаглавен "Бионсе току-що влезе в историята на "Грами", критикът Крис Ричардс пише: "Защо имам чувството, че тя все още губи?", допълвайки, че историческото й постижение се усеща някак "кухо". "Защото през последните 20 и повече години Националната звукозаписна академия редовно не признава чернокожите изпълнители и техните творчески върхове, които за нейна чест Бионсе продължава да покорява с всеки нов албум?", продължава критикът.
Подобни критики бяха отправени и в други статии и от онлайн коментатори, някои от които отбелязаха, че чернокожа жена не е печелила албум на годината от края на 90-те години на миналия век.
Тридесет и два трофея и все пак чувство за липса, празнота...
Вероятно е трудно да се съжалява изпълнител, който има повече награди "Грами" от Боб Дилън, Джони Мичъл, Принс и Елтън Джон, взети заедно. И все пак, резултатът не е в полза на Бионсе. Тя е била номинирана 18 пъти за "голямата четворка" - албум, запис и песен на годината и най-добър нов изпълнител, и губила цели 17 пъти. Единственият път, когато кралица Би е печелила в една от четирите водещи категории е през 2010 г. Тогава тя беше отличена за песен на годината за съавторството на танцовия хит "Single Ladies (Put a Ring on It)".
Изпълнителката няма награда и в категорията за запис на годината, в която е номинирана осем пъти.
Това означава, че Бионсе е трябвало да се усмихва вежливо 17 пъти, когато някой друг е бил предпочетен пред нея в топ категориите.
Над всички награди "Грами" е тази за албум на годината - музикален еквивалент на "Оскар" за най-добър филм. Бионсе е била номинирана за нея четири пъти, като и четирите пъти е губила от бял изпълнител - Тейлър Суифт, Бек, Адел и сега от Хари Стайлс. Според мнозина и в четирите случая нейният "пренебрегнат" албум е бил по-значим в културно отношение. Дори през 2017 г., когато надделя със своя албум "25", Адел заяви от сцената, че всъщност Бионсе е трябвало да спечели с "Lemonade".
В 65-годишната история на наградите "Грами" водещото отличие за албум на годината са получавали само три чернокожи жени, като за последен път Лорин Хил го печели за "The Miseducation of Lauryn Hill" през 1999 г. Преди Хил Натали Коул е отличена за "Unforgettable...with Love" през 1992 г., а Уитни Хюстън - за саундтрака към филма "Бодигард" през 1994 г.
Кариерата на Бионсе, още от дните й с популярната момичешка група "Дестинис чайлд", продължава да е успешна и без признанието на американската Национална звукозаписна академия. И докато тя всъщност не се нуждае от "грамофонче", то "Грами" се нуждаят от нея. Тазгодишният рейтинг на наградната церемония скочи с 30 процента спрямо 2022 г., което поне отчасти се дължеше на очакването Бионсе да счупи рекорда на всички времена.
Още по-важно според анализаторите е, че шоуто се нуждае от суперзвезда, чиято амбиция и авантюризъм я превръщат в пътеводна светлина за други изпълнители, допълва БТА. Ако изгубиш тези, които проправят пътя, рискуваш да изгубиш онези, които идват след тях.