Японката Яйои Кусама е най-продаваната жива художничка в света. От 70-те години на миналия век тя живее в психиатрична болница. Днес е на 93 години и все още продължава всеки ден да рисува, предаде БТВ.
Някои от последните ѝ творба са представени в нова изложба „Яйои Кусама: от 1945 г. до днес“ в музея M+ в Хонконг.
Това е най-голямата ретроспекция на нейното изкуство в Азия извън родната ѝ страна.
Картини за милиони долари
Кусама е известна със своите характерни скулптури от тиква и картини с точки, които често се продават на търг за милиони долари.
Тя се радва на все повече успехи през последното десетилетие.
Билети за нейните инсталации Infinity Mirror Room се разпродават в музеите по целия свят.„Рисувам всеки ден. Ще продължа да създавам свят, изпълнен с благоговение пред живота, прегръщайки всички послания за любов, мир и вселена“, споделя Кусама пред Си Ен Ен.
Нейната история обаче е история на трансформация. Японката доказва силата на изкуството да лекува травмите и припомня, че творческите пориви са по-могъщи от демоните на депресията.
Консервативност и липса на подкрепа
Яйои Кусама е родена през 1929 г. в провинциалния град Мацумото и от малка знае, че иска да бъде художник. Тя показва своите очарования към естествените форми и присъщите за нея точки. Твърди, че именно тях е видяла във видение.
Кусама обаче не се радва на подкрепа от семейството си. Майката често грабвала рисунките, преди момичето да успее да ги завърши. В онова време амбициите на жените да изразят себе си не са признати. Очакванията на близките на Кусама били тя да се омъжи и да има деца, и то след уреден брак, разказва Би Би Си.
Мисия: Да шпионира баща си с любовницата му
Същевременно майката на малката художничка разбира, че съпругът ѝ изневерява и я принуждава да го шпионира с любовниците му. Кусама изживява това изключително травматично и дори развива отвращение към секса за цял живот.
Тя осъзнава, че не принадлежи на това място и един ден през 1957 г. зашива доларови банкноти за кимоното си и тръгва през Тихия океан, решена да завладее Ню Йорк.
Свят, доминиран от мъже
През 60-те и 70-те години на миналия век тя се опитва да намери своето място в доминирания от мъже свят на изкуството в Америка. Като жена, при това японка, тя се сблъсква с дискриминацията в творческите среди. А заради открадването на някои от идеите ѝ развива психични заболявания и прави опити за самоубийство.
Желанието на Кусама да създава обаче винаги остава по-голямо от желанието ѝ да умре.
В САЩ тя започва да показва творбите си на различни места наоткрито, като своеобразен бунт срещу комерсиализиращото се изкуство. В много от тях обаче тя акцентира върху голотата и предизвиква скандал, който стига до родната ѝ Япония. Консервативното семейство на Кусама не приема изразните и средства, а дори и американската преса критикува показаното като „безкрайно желание за публичност“.
Спасението на арт терапиите
Все по-разочарована и депресирана, тя се завръща у дома, където отново прави опит за самоубийство, защото никой не подкрепя творческите ѝ пориви. По-късно художничката намира болница, в която се провеждат арт терапии и където тя отново намира себе си в изкуството.
До този момент Кусама е почти забравена като творец както у дома, така и в чужбина, но показвайки решителност, тя се възстановява от нулата, а стойността на работата ѝ постепенно е преоценена.
Преоценяване на творчеството ѝ
През 1989 г. в Центъра за международни съвременни изкуства в Ню Йорк има изложби с нейни творби, а четири години по-късно японският историк на изкуството Акира Татехата успява да убеди правителството, че тя трябва да бъде първият соло артист, който да представлява Япония на Венецианското биенале през 1993 г.
Свръхсензитивната Кусума трябва да бъде придружена от психотерапевт, защото се страхува от нервен срив. Изложбата ѝ обаче има феноменален успех и води до огромна трансформация в начина, по който тя е приемана в Япония.
Едно от посланията на Кусама са, че любовта трябва да я има винаги. Тя иска хората да бъдат в мир, да усещат топлина и да се грижат един за друг.
„Кусама е много повече от тиквени скулптури и шарки на точки. Тя е мислител на дълбока философия – новаторска фигура, която чрез изкуството разкрива толкова много за себе си и своята уязвимост. Тя използва личните си борби като източник на вдъхновение“, коментира кураторът на последната ѝ изложба в М+ Дориун Чонг.
В нея експозициите на Кусама са представени хронологично и тематично. Специално внимание е отделено на нейната представа за безкрайността с картините ѝ „Infinity Net“. Сред тях е и специална картина, която тя създава, след като за първи път вижда Тихия океан от прозореца на самолета през 1957 г., когато се премества в САЩ.
Инсталацията „Самозаличаване“ пък е създадена между 1966 и 1974 г. – период, в който се бори за своето място сред американските артисти мъже.