Градско отшелничество или миниатюрен дзен? В Япония все повече придобива популярност движението на минималистите. Хората, които се отказват от изобилието и живеят само с това, което им е необходимо, предаде БНТ.
Фумио Сасаки е един от тях. 36-годишен редактор. Преди бил страстен колекционер на дискове, но наскоро взел решението, че парите не трябва да определят живота му. "Никога не изпитвах задоволство, когато се сдобиех с някой предмет. Винаги исках още и още. Сега предметите, които притежавам са малко, но изпитвам връзка с тях", казва той. Сега Фумио живее в апартамент с една стая. Има три ризи, четири панталона, два чифта чорапи. Общо притежава 150 предмета.
Човек трябва да притежава само неща, които истински цени и които истински желае. Такава е философията на Мари Кондо - минималистка, която става все по-известна в Съединените щати.
Принципи, които променили живота и на Катсюа Тоода. Към днешна дата материалното му състояние възлиза на маса и малка табуретка."Не става въпрос дали притежавам повече предмети от средно статистическия човек. А дали ценя това, което имам", убеден е Катсюа.
За други пък минимализъм означава малко, но стойностни приятели. След като решила да промени живота си Саеко минимизирала кръга от познати, „запазила" само тези, които цени. "Приятелките ми постоянно купуваха козметиха, гримове. Единственото, което ги интересуваше, беше как да се разкрасят. Реших да сложа край на това.", споделя Саеко.
В Съединените щати движението на минималистите отдавна има последователи. В минимализма е вярвал и основателят на Аpplе Стив Джобс.
Чуждо влияние или преоткриване на дзен будизма? Не е ясно кое кара японците да се отказват от изобилието. Сравнението с Диоген неминуемо се натрапва в тази картина на желаното ограничение.
Предвид темповете, с които нараства населението на планетата, подобни движения стават все по-актуални. Само че ограничението е привидно. Зад него се крие преоценка на ежедневието и опит за измъкване от спиралата на притежанието, която масово увлича хората във въртопа на новите и още по-нови стоки, предмети и услуги.