Йерархия в ЕК няма. Има председател и зам.-председатели, и членовете, на които им е възложено да управляват определен ресор. Само председателя, след като получи тези номинации, може да разпределя ресорите. Думата комисар е утвърдена в политическото говорене, в нормативната основа за функциониране на ЕК не се използва. Навсякъде е член на комисията. Това обясни проф. Юлия Захариева, един от най-ерудираните специалисти в европейското и международна право и основоположник на изучаването "Право в ЕС" у нас, в интервю пред БНР.
"По време на мандата председателят на ЕК има право да променя, прехвърля ресора от един на друг член на Комисията, допустимо е и се случва. Йерархия по ресори няма. Някои от ресорите са тежки, други важни като бюджет, енергетика, зелени сделки, миграция, но не означава, че останалите са маловажни", коментира проф. Захариева.
Според нея какъвто и ресор да получи България, това да не се използва за внушение, "че България е втора категория и сме на опашката, и от немай къде ни дали младеж и спорт".
"Това е и задача на медиите и всеки, който е ангажиран с тази прословута европейска идея. Но толкова години куцаме с информацията и затова стигаме до такива ситуации", допълни доц. Юлия Захариева.
Процедурата за двете номинации за ЕК – Екатерина Захариева и Юлиян Попов и обсъждането им два дни, тя определи като "чисто нашенска работа":
"Защото парламентите нямат отношение към номинацията за състава на комисията. Това е право и отговорност на правителството. Но ние сме в странна ситуация и това провокира тези бурни дебати. И тази многотия от 7 имена, може би това е облекчило премиера Главчев или си е направил алиби, така че това не се вписва в установените практики. Нали помните Станислав Стратиев, че "такъв народ сме ние, невероятното е практика, невъзможното ни е ежедневие"."
Проф. Захариева изреди критериите и обърна внимание, че сред най-важните е "категорична и абсолютна ангажираност" на кандидатите с европейската идея.
"А ние имахме номинация, чийто електорален успех се дължи именно на неангажираността с европейската идея", припомни тя.
И допълни: "Критериите ясно са формулирани и могат да се видят като тяхната обща компетентност, тяхната биографии играе роля с управленски опит, доказали го, както и качествата, които могат да бъдат видими тук в страната. Второто изискване е ангажираност към европейската идея. Те трябва да бъдат посветени на нея. Искам да кажа, че европейската идея и евроатлантизъм, което се върти в последно време, е безсмислица, няма нищо общо."
Бе категорична, че последният и най-важен критерий е тяхната независимост:
"И тя трябва да бъде извън всякакви съмнения. Те не могат да приемат инструкции от нито едно правителство, институции, органи или агенции. Държавите се задължават да зачитат тяхната независимост и да не им оказват влияние при изпълнение на техните задачи. Цялата история, че партиите пращат техни хора там да им вършат работа, е абсолютна безсмислица. Комисията е наднационална институция, която работи за общия интерес на ЕС, няма национално и партийно оцветяване."
Специалистът в Европейското право предупреди, че е грубо нарушение, което може да коства мандата на член на ЕК, ако се докаже, че той лобира или прекарва интереси на държава или корпорация.