МС реши: Средната пенсия през 2024 г. ще е над 883 лв.

Novini.bg/ Canva
share

Кабинетът "Денков" проведе извънредно заседание днес. 

Ето какви решения прие Министерският съвет:

Правителството одобри проектозакона за бюджета на НЗОК за 2024 г.

Министерският съвет прие Решение за одобряване на проект на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г.

Предвидени са 8 163 353,1 хил. лв. приходи и трансфери. Здравноосигурителните приходи са в размер на 7 958 809,6 хил. лв., от които 4 880 099,2 хил. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 3 078 710,4 хил. лв. са трансфери за здравно осигуряване.

Общо разходите за 2024 г. са в размер на 8 163 353,1 хил. лв., което е с 1 136 139,5 хил. лв. повече спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2023 г.

Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 7 630 931,4 хил. лв., което представлява увеличение с 1 077 255,0 хил. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2023 г. или 16,4 % ръст.

През 2024 г. се предвижда Министерството на здравеопазването ежемесечно да предоставя трансфер към бюджета на НЗОК, в общ годишен размер -173 766, 9 хил. лв., за заплащане на дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване.

Проектът на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 година е съставен в съответствие с бюджетната рамка при запазване на размера на здравноосигурителната вноска в размер на 8 %. Проектът на Закон за бюджета на НЗОК за 2024 г. предвижда публичните средства да бъдат изразходвани законосъобразно, прозрачно и ефективно.

Заложените параметри на проекта на бюджет на НЗОК за 2024 г. създават стабилна финансова рамка за функционирането на системата на здравното осигуряване. 

Асен Василев: В новия бюджет е предвидено увеличение на доходите и пенсиите с около 11%

Средната пенсия през 2024 г. ще е над 883 лв.

Средната пенсия през 2024 г. ще достигне 883,14 лв. Това предвижда проектът на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2024 г., който беше одобрен от правителството.

Проектът предвижда от 1 юли всички пенсии, отпуснати до края на 2023 г., да се осъвременят с 11%, От същата дата минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст при пълен осигурителен стаж ще се повиши от 523,04 лв. на 580,57 лв. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии се запазва на 3 400 лв. Социалната пенсия за старост ще се увеличи на 307,07лв.

През 2024 г. за изплащане на всички видове пенсии и добавките към тях са предвидени 21,6 млрд. лв. Предвидените разходи са с 2,440 млрд. лв. или с 12,7 % повече спрямо 2023 г. Общият размер на планираните разходи за пенсии, краткосрочни обезщетения и службите по социално осигуряване за 2024 г. е 24,336 млрд. лв.

От 1 януари 2024 г. минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, земеделските стопани и тютюнопроизводителите се увеличава от 780 лв. на 933 лв. Повишава се и максималният осигурителен доход за всички осигурени лица от 3400 лв. на 3750 лв.

Запазват се размерите на всички осигурителни вноски и съотношенията при изплащането им между осигурителите и осигурените лица, както и минималният дневен размер на обезщетението за безработица. Увеличава се максималният дневен размер на паричното обезщетение за безработица от 85,71 лв. на 107,14 лв.

Размерът на обезщетението за отглеждане на дете до 2-годишна възраст и за отглеждане на дете до 8-годишна възраст на бащата (осиновителя) също остава без промяна и през 2024 г. ще бъде 780 лв. Запазва се и максималният размер на получаваните пенсии - 3400 лв.

В законопроекта е предвидено от 1 юли 2024 г. да се увеличи добавката от пенсията на починал съпруг/съпруга (т.нар. вдовишка добавка) от досегашните 26,5 % на 30% от пенсията или сбора от пенсиите, които е получавал починалият съпруг/съпруга.

Предлагат се промени, съгласно които първите два работни дни от временната неработоспособност ще бъдат заплащани от осигурителя, а от третия ден на настъпване на неработоспособността - от държавното обществено осигуряване. По този начин намаляват разходите за бизнеса, свързани с изплащането на паричните обезщетения за временна неработоспособност.

Одобрена е Стратегия за управление на държавния дълг за периода 2024-2026 година

Със свое решение правителството одобри Стратегия за управление на държавния дълг за периода 2024-2026 година. Тя е разработена в съответствие с допусканията за необходимото дългово финансиране и параметрите на държавния дълг, при които са изготвени проектите на Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. и на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2024-2026 г. По този начин се осигурява консистентност и съгласуваност на набелязаните цели и мерки при осъществяване на политиката по управление на държавния дълг.

Стратегията се основава на Закона за държавния дълг и осигурява общата рамка на дълговото управление в средносрочен план. В нея са заложени водещите принципи и насоки на политиката по управление на държавния дълг през следващите три години, като същевременно са описани индикативните мерки и използваният инструментариум за постигане на заложените стратегически цели.

Основната цел на дълговото управление се запазва непроменена и е за осигуряване на необходимите средства за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на планирания дефицит по държавния бюджет и обезпечаване на ликвидната позиция на фискалния резерв.

Публичното оповестяване на Стратегията е гаранция за предвидимост и прозрачност на процесите по управление на държавния дълг.

Приети са стандартите за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2024 година

Със свое решение правителството прие стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през следващата година.

Стандартите са разработени на база основните допускания на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2024 - 2026 г. при спазване на действащо законодателство. В размера им са отразени действащите разходни политики, както и влезли в сила нормативни актове през 2023 г., чиито ефекти са приведени в целогодишен размер.

В стандартите са разчетени средства за увеличението на размера на минималната месечна работна заплата за страната от 1 януари 2024 г. - от 780 лв. на 933 лв.

За предучилищното и училищното образование за 2024 г. средствата са увеличени с близо 591 млн. лв. спрямо 2023 г. За продължаване на политиката за увеличение на заплатите на педагогическите специалисти за достигане на средна работна заплата не по-малко от 125 на сто от средната работна заплата за страната са осигурени допълнително близо 290 млн. лв. Предвидени са 63,3 млн. лв. за увеличение до 1125 лв. на норматива за издръжка на дете в детска градина или общинско училище, включващ и компенсиране на отпадането на съответните такси по Закона за местните данъци и такси. Разчетени са също и 30 млн. лв. за допълнително увеличение на разходите за издръжка в образователните институции.

В сферата на социалните услуги средствата са увеличени с почти 260 млн. лв. спрямо 2023 година.

Предвидени са допълнително 81,7 млн. лв. във връзка с увеличаване капацитета на съществуващи социални услуги и от разкриване на нови такива по приключили проекти по оперативни програми. Осигурени са още 42,8 млн. лв. за увеличение на издръжката на социалните услуги и 1,7 млн. лв. за осигуряване годишния размер на месечната помощ от 90 лв. на ученик, настанен в социални услуги за резидентна грижа и осигуряване на подслон, предоставяни в центрове за настаняване от семеен тип за деца и младежи с или без увреждания, преходни жилища и кризисни центрове.

В област „Здравеопазване“ за 2024 г. са разчетени допълнителни средства в размер на 21,5 млн. лв.

Осигурени са допълнително 2,3 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в детските ясли и 1,9 млн. лв. за увеличение на издръжката на здравните кабинети в държавните и общинските детски градини и училища, в яслените групи към детските градини, на общинските съвети по наркотични вещества и превантивните информационни центрове.

Стандартите за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2024 г. са съгласувани с Националното сдружение на общините в Република България.

Правителството прие промени в нормативите за час програма на БНТ и БНР за 2024 г.

Министерският съвет измени утвърдените с Решение № 347 от 2023 г. нормативи за час програма на Българската национална телевизия и Българското национално радио за 2024 г. за подготовка, създаване и разпространение на национални и регионални програми в размери, съответно на БНТ - 2 301 лв. и на БНР - 597 лв.

Размерите на нормативите за час програма са съобразени с предвидения на БНТ и БНР обем/часове телевизионна програма и радиопрограма за 2024 г., съгласно издадените от Съвета за електронни медии лицензни за доставяне, съответно на аудио-визуална медийна услуга и радиоуслуга, с увеличението на обем програма за 2024 г. (366 дни) спрямо 2023 г. (365 дни) и при съобразяване с основните допускания при разработването на проекта на Бюджет 2024 г.

Предложените нормативи за час програма на БНТ и БНР са изчислени при общ обем, съответно телевизионна програма - 35 136 часа и радиопрограма - 98 820 часа.

На база на изменените нормативи за час програма се определят проектите на бюджетните взаимоотношения с централния бюджет на БНТ и БНР за изпълнението на функциите им като национални обществени доставчици, съответно на аудио-визуални медийни услуги и радиоуслуги.

Водещи новини

Още новини