Шоковото поскъпване на таксите заради недомислената методика в Законопроекта за местните данъци и такси ще затрудни голяма част от домакинствата. Това каза Гроздан Караджов от парламентарната група на "Има такъв народ" (ИТН) на днешната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление по време на представянето и обсъждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Министерски съвет на 07 ноември 2023 г. под номер № 49-302-01-69.
"Вече има двукратно повишение на цените на имотите чрез двукопмонентна корекция - според пазарната стойност на имота и според зонирането на имота, тоест таксите за жилище в центъра на София са много по-скъпи от тези за имот в село Мрамор", обясни Караджов, предаде БТА.
По неговите думи данък имот за централна градска част на София е почти четири пъти по-скъп от данък имот в други райони на Столична община. Той настоя, че повишаването на данъците върху недвижими имоти трикратно или четирикратно би бил прекомерен разход за софиянци, живеещи в централна градска част и това ще утежни семейните бюджети на редица семейства. Гроздан Караджов припомни, че има и социално слаби хора, които живеят по наследство в центъра на София, но се издържат само от своите социални пенсии и поскъпването на данък имот ще постави в затруднение голяма част от домакинствата. Според Караджов рязкото неочаквано въвеждане на тези високи данъци ще помогне на министъра на финансите да "позакърпи необмисления неиздържан бюджет", но ще затрудни сериозно редица семейства.
"Сградите, получили сертификат за енергосъхранение (т.нар. "енергиен паспорт"), да бъдат освобождавани от местен данък, и местните общини да могат сами да определят размера на данъка върху имота според енергоспестяването му", предложи Людмила Петкова, директор на дирекция "Данъчна политика" в Министерството на финансите.
"Различната ставка за вида на имота е взета предвид в Законопроекта, защото общините настояват за това да има отделна ставка за различните видове имоти. Няма обаче конституционно решение за разлика в данъка по зони и населени места", обясни Петкова, след което настоя: Данъчните оценки са много ниски в малките населени места и се иска увеличение на тези ставки за такъв тип имоти.
Според Караджов обаче "набързо и на коляно съставеният закон" крие рисковете, защото никой не е направил математически изчисления да провери как тези предложения в Проектозакона ще засегнат гражданите. Той твърди, че се рискува общинският съвет да получи правото да взима решения, които да му помогнат да си реши чрез данъците всички бюджетни проблеми. "Нека да обсъдим и да изчислим методиката, да видим как един толкова сериозен закон ще се отрази на хората", настоя Караджов и призова проектозаконът да не се приема.
Манол Генов от парламентарната група "БСП за България" обясни, че: "В някои населени места има смешни данъчни оценки и с приходите от тях не могат да се обезпечат сметопочистването и сметосъбирането, камо ли пък да се закърпят дупки". Той предложи законът да не влиза веднага в действие, а да се предвиди изпитателен период, за да могат да се обмислят промилите за данък сгради и такса смет. Според него генерираният отпадък трябва да се заплаща от този, които реално го генерира.
Принципът "замърсителят плаща" ще се прилага от 2025 г., подготвена е наредба, която в момента се съгласува с Националното сдружение на общините и трябва да бъде приета до декември 2024 г., обясни Петкова и предложи: За да няма шоково увеличаване на данъците трябва да има поетапно планиране всяка година с 20 или с 25-процентно увеличение".
Танер Али от ДПС обясни, че приетата преди години формула има максимум промили за данъците, който максимум нито една от българските общини никога не е гласувала да бъде въведен. "Повечето общини избират 1,5 промила, а максимумът е 4", уточни Али. Той настоя, че всяка община дори в момента може да закрепи бюджета си като повиши промилите на данъците си.
Манол Генов обясни, че трябва да има различни такси за основно жилище и за второ, трето, четвърто жилище, които да бъдат облагани с различен данък, защото те се ползват за бизнес чрез отдаване под наем.
"Аз лично като потребител съм си правила експеримент и не съм си плащала данък имот една година, но никога не съм получавала съобщение от общината да си го платя", разказа Петкова. Тя настоява това да се случва в сътрудничество с Националната агенция на приходите (НАП) и месните общини.
Росица Кирова от ГЕРБ-СДС апострофира и обясни, че за всичките си имоти, които има в различни краища на България, получава известия за неплатените си данъци. Тя настоя незабавно решаване на проблема с незаконните къщи като например в община Видин, в която има цял квартал с незаконно построени от общината сгради, чиито обитатели не плащат данъци, защото сградите не са били узаконени. "Те имат електричество, но са незаконни и никой не може да принуди обитателите им да си пращат данък имот и данък смет", обясни Кирова. Тя настоява да се намери трайно решение, което включва узаконяване на тези сгради и плащане на всички комунални услуги, които обитателите им получават от общината. Кирова призова да не се взема решение относно внесения Проектозакон преди всичките му гледни точки да бъдат обсъдени публично и добре обмислени.
Николай Нанков, председател на комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, предложи при следващото обсъждане на комисията да присъстват представители на Министерството на финансите и на Сдружението на общините и да се избегне риска от шоково повишаване на местните данъци и такси. След проведено гласуване, Законопроектът не бе приет на първо четене.