Прозрачност без граници: Приетите предложения за субсидиите са отстъпление от националното законодателство

Иван Йочев
share

С приемането на неограниченото и на практика безконтролно финансиране от юридически лица и със свеждането на държавната субсидия до символични стойности е унищожен бавният и мъчителен прогрес по създаване на рамка от базисни правила, която в общи линии съответстваше на европейските стандарти в тази област. Това се посочва в официална позиция на Асоциация „Прозрачност без граници“, относно промените в Закона за държавния бюджет, регламентиращи финансирането на политическите партии.

Според Асоциацията, промените са в противоречие със стандартите на Венецианската комисия към Съвета на Европа и ОССЕ и "в отстъпление от националното законодателство, което до 2009 г. създаваше определени препятствия пред безконтролното финансиране от юридически лица". От "Прозрачност без граници" считат, че приетите предложения са прибързани, необмислени и писани „на коляно”. А това ще доведе до ефект, при който така нареченото „отворено финансиране” ще превърне в разграден двор държавата в лицето на политическите партии и на представителните институции, създадени въз основа на изборния процес.

Асоциацията изтъква няколко причина за това твърдение. Оттам смятат, че след вчерашните промени могат да възникнат различни проблеми. Сред тях е неограниченото по размер получаване на дарения от юридически лица. Дори това да означава, че една партия може да получи 1 000 000 лева само от една фирма и да се превърне в частната партия на фирмата-дарител. Такава практика не е допустима дори в либералната политическа система на САЩ.

"Доказателство за грешната посока на промени в българското законодателство е и вчерашното решение на парламента в Австрия, който след корупционен скандал въведе лимит от 7 500 евро за отделните дарения от бизнеса и общ лимит от 750 000 евро на всички дарения, които една партия може да получи в рамките на една календарна година", заявяват от "Прозрачност без граници".

Финансиране от държавни и общински фирми и/или от фирми, в които държавата/общините имат дялово участие, се посочва като друг проблем. "Преди две десетилетия тази практика водеше до източване на общински и държавни фирми и бе преустановена след скандални случаи на злоупотреби по време на местните избори през 2007 г., припомнят от Асоциацията.

Следващият довод за грешно взетото решение, според тях, е финансиране от фирми, които са кандидати и/или изпълнители на обществени поръчки. "Забранено е от Закона за политическите партии, действал в периода 2006 г. – 2009 г. Отпадането на подобна забрана ще доведе до пренасочване на финансовите ресурси, предназначени за изпълнение на обществените поръчки, към политическите проекти на тези, които вземат управленските решения", посочват от Асоциацията.

Мотив за позицията им са още:

"Финансиране от фирми, осъществяващи хазартна дейност. Подобна забрана беше изрично предвидена в Закона за политическите партии, действал в периода 2006 г. – 2009 г. Финансиране от фирми, работещи в сектори, които са силно регулирани от държавата. Такива например са финансовият сектор, производството и търговията с енергийни ресурси. Фирми - концесионери, които имат договорни отношения с държавата или общините, включително концесии за добив на природни ресурси, експлоатация на плажни ивици, управление на инфраструктурни обекти и на обекти със стратегическо значение за страната. Финансиране от регистрирани в страната фирми, в които акционерно участие имат чуждестранни юридически и/или чуждестранни физически лица. В динамичната и отворена икономика на страната това не би било изключение, което обаче влиза в противоречие с принципните забрани за финансиране от чуждестранни правителства, фирми и физически лица, предвидени в чл. 24 от Закона за политическите партии. Финансиране от фирми, които са регистрирани в страната, но в които дялово участие имат други фирми, регистрирани в офшорни юрисдикции.

Асоциация „Прозрачност без граници“ счита, че законодателството трябва да гарантира финансирането на политическата дейност в България в съответствие с водещите демократични стандарти, а не да напасва закона спрямо практиките за заобикаляне и нарушаване на съществуващите закони и стандарти, спрямо балканските нрави и теснопартийните сметки. В тази връзка продължаваме да настояваме, че най-съществените проблеми при финансирането на политическата дейност са свързани с неефективния контрол върху финансирането на политическите партии и на предизборните кампании. Той е резултат и от неадекватно законодателство. Промените в Закона за държавния бюджет, приети на 04.07.19 г., не само не обръщат внимание на този въпрос, но също така и не предвиждат гаранции за пълно и своевременно осигуряване на публичност на даренията от бизнеса. Това налага да отбележим, че в България продължава да стои нерешен и въпросът с липсата на законодателство относно лобизма, което да осветли за широката общественост връзката „политически партии – бизнес – законодателство“.

В случай че законът бъде върнат за разглеждане в Народното събрание, Асоциация „Прозрачност без граници” има готовност да изработи мотивирано становище, което ще бъде предоставено на Президента и на народните представители", казват в заключение от организацията.

Вчера мнозинството от народните представители в българския парламент прие изменения в законодателството относно финансирането на политическите партии и предизборните кампании.

Водещи новини

Още новини