Красимир Вълчев: Държавните висши училища ще трябва да имат поне четири стратегии за развитие

Пресцентър МОН
share

Ще предложим промени в системата на управление на държавните висши училища и ще обсъдим с академичните среди общите стратегии за развитие на държавните висши училища, като те трябва да имат поне четири стратегии за развитие. Това заяви на пресконференция министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, уточнявайки, че тези стратегии ще бъдат обсъдени на дискусии.

"До голяма степен имаме единодушие, че вече трябва да се откажем от стратегиите за екстензивно развитие и за откриване на нови факултети, специалности и професионални направления, и да говорим за развитие, което да добавя качество във висшето образование, да повишава научната дейност и да подобрява връзката с пазара на труда", коментира министър Вълчев. Той обясни, че едната от тези четири стратегии ще е за насърчаване на научната дейност във висшите училища, втората ще е за дигитализацията и електронизацията на обучението на студентите, третата стратегия ще е за инвестирането в млади преподаватели в университетите, а четвъртата - за включването в европейски университетски мрежи.

Приоритет на МОН ще са промени в Закона за висшето образование, които ще засегнат акредитацията, управлението на държавните висши училища и сегашния модел на академично самоуправление, обяви министър Вълчев. Той каза, че днес Министерският съвет е одобрил решението за приема на студенти за предстоящата учебна година и чрез него се преструктурира приемът от тези професионални направления с по-ниско търсене на пазара на труда към такива с по-голямо търсене на специалисти. Увеличен е приемът в приоритетните професионални направления - инженерно-техническите науки, аграрните науки и в педагогиката, като се дават допълнителни стипендии на студентите в тези направления.

Голяма част от неизпълнения прием е в частните висши училища, каза министър Вълчев. Той добави, че данните от миналата година показват, че в частните висши училища изпълнението на гласувания прием за студенти е средно 38 процента.

От МОН съобщиха, че се очаква ЕК да възстанови 170 милиона лева по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" за осем проекта, които бяха "замразени" през февруари 2017 г. и проектите бяха платени със средства от бюджета.

Водещи новини

Още новини