Три основни показателя в бюджет 2012 г. ще бъдат променени между двете четения, смятат източници от финансовото министерство. От това ще последват и други промени както в приходната, така и в разходната част.
След като даде ясно да се разбере, че ще се режат още разходи, вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков отиде на две срещи с групата на ГЕРБ. След тях обаче той още е не е обявил намеренията си дори пред своите. Хора от екипа му твърдят, че е много вероятно депутати от РЗС, "Атака" или независими да се явят вносители на промени в бюджета, които да бъдат подкрепени от ГЕРБ.
На независими депутати можело да се възложи и задачата да искат орязване на разходите за отбрана и сигурност, за да няма атаки срещу вицепремиера, че атакува другия вицепремиер заради лични напрежения. Из кулоарите на финансовото министерство упорито се говори, че ще има поне три корекции в макрорамката на държавните финанси за догодина.
Първата сигурна промяна ще е в заложения икономически ръст за догодина в посока надолу. В момента бюджетът е разчетен при 2,9% увеличение на брутния ни вътрешен продукт в сравнение с миналата година. Вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков публично заяви, че бюджетът е "изпълним и при ръст от 1%", след което обеща да ревизира прогнозата си най-много до 2,3%.
Проблемът обаче бил, че анализите от последната седмица очертавали по-песимистична картина и можело да се наложи след корекцията ръстът да падне дори до 0,9%. Само за справка - повечето държави от еврозоната планират ръст за догодина на нива от 0,6%. "Ако министърът коригира ръста до стойности около 1%, това ще означава признание, че и българската икономика влиза в рецесия, в каквато малко по-стръмно и първи влязоха дори развити европейски държави", обясняват експерти.
Вторият показател, който също е много вероятно да претърпи промени, е дефицитът, или разликата между приходи и разходи. В проекта, одобрен на първо четене от парламента, е предвиден дефицит в края на 2012 г. от 1,35%, което в абсолютен размер означава малко над 1,1 млрд.лв.
Прогноза на Европейската комисия, обявена миналата седмица, показа, че експертите й предвиждат българската хазна да приключи с дефицит от 1,7%. Експерти сочат като най-реалистичен сценария с дефицит като тазгодишния - малко под 2 милиарда лева, или около 2%. " Ако корекцията на ръста бъде направена в посока надолу, и като се добавят два утежняващи факта, които не бяха отчетени в пълен размер при сегашния дефицит, най-реалистично изглежда числото 2%", заяви човек от работната група. Според него в момента били подценени както ударните плащания по външен дълг, така и дефицитът от близо 1,7 млрд. лв., с който се очаква да финишираме тази година.
Публично вицепремиерът Дянков не допуска такава вероятност. "Каквито и промени в бюджета да има, няма да променяме заложения дефицит от 1,35%", отрича той. Третият показател, който може да бъде преразгледан, е инфлацията. В момента тя е малко над средните нива и за еврозоната от 2,8%. Проблемът около решаването на този въпрос бил свързан с желанието на експерти около вицепремиера да се "налее малко инфлация, за да увеличи вътрешното потребление, което пък на свой ред да замени отслабващия износ в изтеглянето на икономиката ни от рецесията", казват хора от екипа, присъствали на разговорите в работната група.
Най-желаният не само от икономическа, а и от електорална гледна точка начин бил да се увеличат доходите. Вече бе обявено, че минималната заплата ще се вдигне от 270 на 290 лева, но от май догодина. Този запис предстои да се направи в бюджета, който все още е разчетен на старите нива. За вдигане и на пенсии и на социални плащания обаче засега нямало финансов ресурс. Експерти смятат, че не случайно вицепремиерът заговори за увеличение заплатите на чиновниците, макар и под формата на административна реформа. Прицелната точка, според която вътрешното потребление можело да се раздвижи, е инфлация от поне 3% догодина. Ако синдикати и работодатели не приемат идеите за вдигане на пенсионната възраст още от догодина, за да може да се освободи финансов ресурс за съживяване на потреблението, Дянков можел да прибегне до “инжекции” към различни социални групи с пари от фискалния резерв Хора от екипа му дори прогнозират, че след като първоначално той обяви, че ще го свие до 3 млрд. лв., след това заяви, че го оставя на нивата от 4,6 млрд. лв., не е изключено да се върне към изходната точка и да свие резервните пари до 3,8 млрд. лв.
Във всички случаи вицепремиерът ще трябва да ореже разходи заради коригирания ръст, респ. и приходна част. В момента при тази макрорамка (виж таблицата- бел. ред.), той е предвидил приходи около 29 млрд., което е с около 2,5 млрд. повече от тази година. Разходите, заложени в момента, са около 30 млрд. - с 1,6 млрд. повече от тази година. Повечето първоначални сметки след очаквана корекция в бюджета сочат, че на Дянков ще му се наложи да свие очакванията си за приходите с около 800 млн. лв. и да коригира надолу разходите с поне толкова. Това означава, че трябва да се орежат разходите на министерства и ведомства също с толкова, за да не се допусне дефицит, по-висок от планирания след промените.
Според хора от опозицията единственият път на Дянков е да прибегне до скрито повишаване на такси и осигурителна тежест. Те виждат аргумент в полза на това твърдение във факта, че в сегашния бюджет, финансите са заложили приходи от 1,6 млрд. лв. от такси и глоби. С промяната в данъчната си основа социалното осигуряване всъщност е "натежало" с два пункта отгоре спрямо миналата година, смятат те. Усилено се говори, че ще има нови осигурителни прагове, или пък, че ще се качи прагът за осигурителните вноски за хората, работещи на няколко места.
Бюджетът на ремонт: Дянков променя ръст, дефицит и инфлация
- 21.11.2011 | 06:10
- 2083