Споделям мнението, че цените на пазара на горива в България не се формират по пазарен принцип. Това каза по време на парламентарния контрол депутатът от Реформаторския блок Петър Славов.
Той цитира позиция на Българската стопанска камара, в която се казва, че за миналата година цената на петрола е спаднала с 43% в световен мащаб, а у нас дизелът е поевтинял само с 9%. Славов даде за пример и ситуацията във Варна, където бизнесменът Веселин Марешки свали чувствително цената на горивата и твърди, че въпреки това е на печалба.
Къде е икономическата обосновка на това петролът да поевтинява драстично в целия свят, а у нас ситуацията да изглежда съвсем различно, обърна се Славов с въпрос към министъра на икономиката Божидар Лукарски.
Простата пазарна логика е такава, че когато падат цените или се вдигат, респективно, на световните пазари на горивата, на крайния пазар по бензиностанциите това не става автоматично. Затова е нормално да има един срок от време от падането на цените, който да се отразява съответно на цените по бензиностанциите. Дай Боже това, което се случи във Варна, да се случи и на повече места в България. Това е пазарен принцип, който може да доведе до сваляне на цени. Що се отнася до усещането, че цените на течните горива в България са високи, ще направя една справка със статистическа информация, съдържаща се в актуалния седмичен бюлетин за потребителски цени на петролните горива към 18-и януари 2016-а година. Накратко, от направената справка се установи, че цената на дребно на бензина в България е по-ниска от средната в ЕС, а тази на дизела е почти равна на средната цена в ЕС, заяви Лукарски.
Славов изтъкна, че тази статистика не е коректна, защото се фокусира върху крайните цени, а би трябвало да се вземе предвид цената преди облагане с акциз. Бизнесът сочи, че има смущаващо малък марж между цената на основните играчи. Той е около 20 пъти по-малък, отколкото в европейските държави, което също предполага наличие на картел, каза още депутатът от Реформаторския блок. Той призова министъра на икономиката да постави въпроса и пред премиера Борисов.
В отговор Божидар Лукарски съобщи, че в момента Комисията за защита на конкуренцията извършва секторен анализ на пазара на горива. Доколкото знам той е свързан с наличието на картел. Докладът ще бъде готов съвсем скоро – нека да го изчакаме и тогава отново ще коментираме, завърши икономическият министър.