Националният съвет на АБВ оценява участието на партията в изпълнителната власт като полезно. Това каза на пресконференция след заседанието на съвета зам.-председателят на АБВ и вицепремиер в правителството Ивайло Калфин.
Според Националния съвет полезните стъпки са били в социалната сфера - пенсионната реформа, промените в политиката на отглеждане на деца. От АБВ не са удовлетворени от това, че не са започнати някои мерки от политическата декларация, на базата на която беше съставено правителството.
Според АБВ сигурността и външната политика трябва да са сред приоритетите на правителството в следващите месеци, заради новата външнополитическа среда. Ще бъде късогледо и вредно България да не отчита негативните промени в средата около нас, заяви Калфин.
Други приоритети в работата на кабинета според АБВ трябва да са демографската политика, прилагането на здравната реформа, създаване на инвестиционен фонд.
На въпрос какво би накарало АБВ да оттегли подкрепата за кабинета Калфин заяви, че позицията на партията се определя от това доколко се спазва политическата декларация. Ние сме лява партия, участваме с десни и патриотични партии в едно управление и държим това управление да не бъде само механичен сбор от гласове в парламента, а да бъде управление, което произвежда политики и изпълнява ангажиментите и приоритетите на всички, които са записани в тази декларация, заяви Калфин.
По думите му допълнително дестабилизиране на страната с тънки партийни сметки не би било добро решение, но не би било добро и едно задължително поддържане на управление, което не дава резултат. "Критиките, които трябва да си ги казваме, си ги казваме. Ние имаме много ясни и последователни позиции, които са предвидими и които не са свързани с извиване на ръце, а със спазване на договорености, които са публични. Смятаме, че има отговорност, възможност политическите партии в България да се мобилизират така, че да дадат стабилно управление на страната и ще положим още усилия за това", каза Ивайло Калфин.
Ивайло Калфин
По отношение на актуализацията на коалиционното споразумение между ГЕРБ и Реформаторския блок той отбеляза: "Не се вълнуваме какво се договарят в отношенията си ГЕРБ и РБ помежду си, но ако това има отношение към приоритетите, работата и темите, с които се занимава правителството, няма как това да не бъде консултирано с другите политически партии, които подкрепят правителството". Според Калфин има нужда политическата декларация да се преразгледа, да се поставят срокове и да се увеличат усилията за постигане на резултати по нея, "защото след няколко месеца ще забравим какво сме се договорили, ако не го изпълняваме".
Говорителят на ПГ на АБВ Мариана Тодорова отчете, че през 2015 г. депутатите от групата са били на трето място по активност в парламентарния контрол, внесли са 32 законопроекта. По думите й групата на АБВ е била водеща при приемането на социалната реформа, имала е решаваща роля за промените в Конституцията, била е активна при приемане на промените в сектор сигурност. Като приоритет за парламентарната работа на АБВ за тази година Тодорова посочи промените в закона за съдебната власт. Ще настояваме за електронното правосъдие, каза тя. Важно е да бъде приета енергийната стратегия, както и земеделската стратегия, които сме предложили, посочи Тодорова. От АБВ ще искат и отчет за това как се изразходва държавният дълг.
Мариана Тодорова
По думите й АБВ е имала водещата роля при изготвянето и приемането на промените в социалната сфера, пенсионната реформа и законите в сектор „Сигурност“. Депутатите на формацията са водещи и при постигането на компроимиса около промените в Конституцията и ограничаването на политическото влияние върху прокурорската колегия към ВСС.
Партията и ПГ на АБВ са основен инициатор на предложенията за облекчаване на условията за провеждане и легитимност на референдумите. Идеи, който бяха отхвърлени, въпреки първоначално заявената широка политическа подкрепа.
„Това е защото политическите партии само декларативно демонстрираха воля за промяна в този закон, но реално те пожелаха да се запази статуквото, включително колегите от РБ, които уж бяха активни по дебата, уж желаеха промяна, но в последния момент и при разглеждането на трите въпроса, предложени от президента за референдум, също дадоха заден ход“, посочи Тодорова.
Според зам.-председателя на ПГ на АБВ основни приоритети за депутатите на формацията ще бъдат реализирането на мерки за овладяване на демографската криза, изготвянето на ефективна енергийна стратегия, както и работа за приемане на предложенията на АБВ за реформа в земеделския сектор, здравеопазаването и образованието.
Представителите на Алтернатива за българско възраждане в 43-то Народно събрание ще упражняват ефективен контрол на разходването на средствата от държавния дълг, ще внесат нови предложения, касаещи гражданската инициатива в закона за референдумите, ще работят и за приемането на качествени реформи в правосъдния сектор, както и по закона за борба с корупцията.
„Това, за което най-много ще настояваме, е въвеждането на електронното правосъдие. Приветстваме това, че госпожа Захариева заимства идеята на АБВ за създаване на Съвет по съдебната реформа. За нас е много важно да бъде приет и антикорупционният закон. За съжаление, до момента госпожа Кунева ни предоставя само елементи от закона, а не цялостният нормативен акт. Така, че ние не можем да се произнесем окончателно. При последните ни разговори това, което видяхме като положителна промяна е, че има нови идеи, като да се избира с 2/3 мнозинство от НС ръководството на този антикорупционен орган. Също така имаше положителни елементи и по отношение на анонимните сигнали, но ние, още веднъж казвам, ще се произнесем едва когато видим закона в неговата цялост“, допълниха от АБВ.
През политическата 2015 година народните представители от АБВ са внесли 32 законопроекта, четири декларации и над 50 проекта за решения. ПГ на Алтернатива за българско възраждане е задала 128 въпроса и 15 питания към представители на кабинета. Само за последната парламентарна сесия депутатите на формацията са задали 69 въпроса и 3 питания, което ги нарежда на трето място по активност при парламентарния контрол.