Трите електроразпределителни дружества в страната - ЕВН, ЧЕЗ и Енерго-Про ще разрешат на потребителите си разсрочено да погасят високите сметки за изразходвана електроенергия.
Това съобщи пред журналисти министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев след срещата си с ръководствата на трите електроразпределителни дружества в страната, съобщи "Фокус". На срещата присъства и министърът на финансите Симеон Дянков.
Хиляди граждани протестираха днес в страната срещу високите сметки за топло и електро енергия, като настояваха за национализация на електроразпределителните компании и премахване на всички посредници.
Министър Добрев посочи, че след направените проверки от страна на министерството, три са основните причини за нереално високите сметки на потребителите.
Отчетният период през декември 2012 година е бил с продължителност 34-40 дни, като средният отчетен период по принцип е 28-30 дни. Причина за това забавяне на отчитането са дългите почивни дни около Коледните и Новогодишните празници, отбеляза енергийният министър. По думите му – не може да се прави сравнение със сметките за същия период от изминалата 2011 година, тъй като и декември 2012 година термометрите са отчитали значително по-ниски температури. Отражение върху сметките на потребителите оказва и увеличението с 14 на сто на цената на тока от 1 юли 2012 години, като 8% от тях се дължат на ВЕИ-проектите за зелена енергия, а останалите 5% са невъзстановими разходи, обясни министър Добрев и поясни, че невъзстановими разходи са разходите по дългосрочните договори за „Марица Изток 1” и „ ТЕЦ Марица Изток 3”.
Електроразпределителната компания ЧЕЗ обеща, че веднага след като се стопи снега ще направи инвестиции и ще реши третата причина за високи сметки, която е подаването на ниско напрежение на електроенергия в по-малките населени места, отбеляза Делян Добрев и добави, че в някой махали на страната напрежението е около 160 волта, вместо стандартните 220. Петър Баран от ръководството на ЧЕЗ посочи, че и в момента се разработва проект за стандартизиране на напрежението, което веднага ще се отрази на сметките на жителите в Югозападна България.
От ръководството на Енерго-Про посъветваха гражданите, които имат съмнение за своите сметки, да подадат сигнал в централите във Варна, като поеха ангажимент тези сигнали да бъдат проверени.