Националният омбудсман и неговият заместник са сред избираемите длъжности за служебен премиер. От четири месеца и двете кресла стоят празни.
След като в края на януари националният обществен защитник Диана Ковачева беше избрана за български съдия в Европейския съд по правата на човека, тя подаде оставка. На 10-и април Народното събрание прекрати предсрочно правомощията ѝ като омбудсман.
От поста на неин заместник се отказа и Елена Чернева-Маркова, като за решението си каза, че има лични мотиви. А на жалбите от страна на гражданите по проблеми като възпрепятстван достъп до здравеопазване, образование или нарушени потребителски права, отговаря главният секретар Айсун Авджиев, на когото Ковачева предала щафетата при напускането си.
Равносметката на институцията показва, че броят на подадените жалби за времето, откакто няма реално действащ омбудсман, е нараснал с 50% спрямо същия период преди оставката на Диана Ковачева. Но експертите успяват да отговорят на гражданите в законовия срок.
Ежегодно се увеличва броят на жалбите, които постъпват при обществения защитник за изравнителните сметки от „Топлофикация”, обясни Авджиев.
„Ние извършваме цялостна проверка на всеки един индивидуален случай. Другите жалби, които имат значителен растеж, са за липсата на вода в много населени места – Добрич, Варна, Сливен, София-област”, каза главният секретар на омбудсмана Айсун Авджиев, цитиран от Нова телевизия.
„Ние се обръщаме и към КЕВР, към съответните общини, за да бъде решен този проблем”, обясни той.
По думите му от администрацията на омбудсмана се стремят да отговорят в рамките на един месец, но понякога използват целия срок от 3 месеца, защото се обръщат към трета институция за решаване на съответния проблем.
„Дори когато институцията се забави – ние изпращаме повторно писмо и чакаме в рамките на 3 месеца, за да можем да отговорим на нашите граждани”, каза той и допълни че независимо дали има ръководител институция трябва да работи. „Мисля, че функционира много добре”, каза Авджиев.