Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране доц. Иван Иванов и служебния министър на енергетиката Росен Христов, в която поиска извънредни проверки на „Топлофикация - Габрово“ ЕАД, свързани с качеството и непрекъснатостта на топлоснабдителните услуги за битовите клиенти, съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.
Проф. Ковачева настоява гражданите, засегнати в периодите на спряно или некачествено топлоснабдяване по време на настоящия отоплителен сезон, да бъдат справедливо компенсирани.
Паралелно омбудсманът сезира и директора на РИОСВ - Велико Търново Мая Радева заради множество сигнали за замърсяване на въздуха в района на „Топлофикация - Габрово“.
„Намирам за напълно основателни и техните искания за упражняване на ефективен контрол от страна на компетентните институции върху дейността на „Топлофикация - Габрово“ ЕАД“, посочва още омбудсманът.
Поводът за тази препоръка са жалби от граждани, както и постъпило писмо от кмета на Община Габрово Таня Христова заради множеството сигнали и оплаквания от клиенти на местната топлофикация за системно влошаване на качеството на централното топлоснабдяване на територията на града.
„Според информация, предоставена на сайта на „Топлофикация - Гълъбово“ ЕАД, от началото на отоплителния сезон до 31 януари 2023 г. има 12 съобщения за преустановено или понижено топлоподаване. В отделни случаи засегнати от неплановите прекъсвания на топлоснабдяването са всички, около 4 500, клиенти на дружеството на територията на гр. Габрово“, посочва Диана Ковачева.
Кметът на Габрово е информирала още омбудсмана, че на практика липсва официална информация за намеренията на предприятието за трайно решаване на проблема, за да се гарантира качество и непрекъснатост на услугата. Обърнато е внимание и на значимия обществен интерес, който е засегнат вследствие нередовното топлоснабдяване, особено през отоплителния сезон. Таня Христова припомня, че този проблем не е нов и вече е ставал причина за ескалация на социално напрежение в града. Поставено е искане за своевременно предприемане на действия по компетентност.
„Като омбудсман нееднократно съм подчертавала, че държавата, в лицето на съответните компетентни институции, е длъжна да създаде необходимите предпоставки за гарантиране на правото на гражданите на здравословна и благоприятна околна среда“, отбелязва още омбудсманът.
Хората сигнализират също, че освен потвърдените от дружеството аварийни прекъсвания на услугата, в отделни дни температурата на топлоносителя в абонатните станции е по-ниска от нормативно определената, което води до невъзможност за нормално отопление на жилищата им. Те обръщат внимание, че използването на електроуреди за отопление предизвиква отчитане на потребление на топлинна енергия от уредите за дялово разпределение по радиаторите. По този начин те плащат двойно за отоплението си - веднъж чрез сметките за електрическа енергия и втори път чрез сметките към „Топлофикация - Габрово“ ЕАД - за енергия, която фактически не е доставена.
БТА припомня, че наскоро бе взето решение „Топлофикация - Габрово“ да бъде глобена за неорганизирано изпускане на пепел в атмосферния въздух.
В годините „Топлофикация - Габрово“ ЕАД регистрира десетки аварии и повече от 4000 абоната оставаха без адекватно подаване през зимния сезон. През 2017 г. се стигна до протест, който бе подкрепен и от кмета на Габрово Таня Христова. Във времето са правени множество проверки от редица институции. Коминът на габровския ТЕЦ непрекъснато е забелязван да отделя черен пушек, а през миналата седмица граждани съобщават за силна миризма на сяра.
В средата на януари от общинската администрация в Габрово са изпратили искова молба към Комисията за енергийно и водно регулиране. На сайта на Община Габрово е налична цялата документация относно казуса с „Топлофикация – Габрово“ ЕАД. От началото на отоплителния сезон през ноември до 31 януари, съобщенията на сайта на дружеството за преустановено или понижено топлоподаване са 12 на брой.