Може да са изключения като белите лястовици, но се срещат и читави общински съветници, които наистина мислят за своите избиратели и техните дертове и своевременно реагират. В предишен свой коментар писах за паниката и смута, който предизвиква отсега новата тарифна система за градския транспорт в столицата. В него бях уточнила, че не всички общински съветници са били съгласни с нововъведението. Един от тях – Симеон Ставрев се свърза с мен веднага, за да изложи публично своето несъгласие с приемането на новите тарифи и не само. Симеон Ставрев е общински съветник първи мандат в СОС от квотата на ДБ. Той е софтуерен инженер, ето неговия коментар:
Възраженията на нашата група към новата, сбъркана тарифна политика са много, но сега ще се спра само на два аспекта. Първият е,
недоволството на много граждани, които от 1-ви януари ще са лишени от възможността да си закупуват удобни, изгодни за тях самите превозни документи.
Това са едномесечните карти за метро, за автобуси и т.н., също така отпадат 10-те билета за 12 лева. Хората ми звънят да питат защо се реже възможността да си купуват достъпни билети, а им се натрапва да си купят месечна карта за всички линии за 50 лева, или годишна за 365 лева. Не всеки обаче може в началото на годината да извади тази сума накуп.
Тази тарифна политика беше защитена от шефа на ЦГМ, който е бивш кмет на Студентски град, подкрепен от съпартийците му от ГЕРБ. Те се аргументираха с това, че видите ли, че никъде в Европа нямало било карти за една или две линии, че градският транспорт общо-взето бил недофинансиран и в постоянен дефицит, а така щели да скочат приходите в градския транспорт и можело хората да ползват новите билети за по 30 и за 60 минути.
Ама поради неяснотите на решението, комай ще трябва софиянци да се съоръжат с хронометри и да спринтират с тях из рейсовете, за да засекат точно времето на своето пътуване и на валидността на новите билети!
Другият аспект, който по-малко се коментира в публичното пространство, също е важен и е свързан с много пари.
Ние от ДБ се опитахме да изсветлим собствеността на тази тикет система.
Беше забавена доста преди да бъде интегрирана в градския транспорт с валидаторите в автобусите и метрото. Дотук тя ни струва 97 милиона лева. Първоначално с нея имаше проблеми, тъй като не работеха разплащанията с банковите карти в метрото. Около 6 месеца чакахме да оправят този дефект, за който ние, гражданите си платихме, но не можехме да ползваме услугата. По договор ЦГМ трябва да е собственик на системата, да я управлява самостоятелно и да притежава хардуера и софтуера, цялата база данни. През лятото ние открихме изпълнителя на тикет системата, който, представете си, се оказа гръцки гражданин от един град близо до Солун. Според нас той е подставено лице на някой. Има голяма вероятност също така ЦГМ въобще да не контролира тази тикет система!
От всичко това произтичат страшно много проблеми, които струват и много пари на гражданите.
Примерно аз като общински съветник би трябвало да мога да поискам данните от тази система, тъй като СОС е принципал на дружеството, за да преценявам дали могат да се оптимизират маршрути на градския транспорт, за да можем да го направим по-достъпен и бърз. Само че аз много рядко получавам данни от тикет системата за това кои превозни средства са по-бързи и кои са по-бавни, за да мога да направя предложения за оптимизиране.
ЦГМ прикрива информация от мен въпреки, че по закон са длъжни да не правят така. Още преди близо половин година поисках от тях справка за извършените проверки там, за да сме наясно какви обществени поръчки възлагат, на кого дават пари, как функционира в детайли тикет системата и т.н. Досега нищо не ми отговарят на официалните запитвания до тях. Ето защо мога спокойно да кажа, че ЦГМ прикрива информация от общински съветник, ерго от данъкоплатци, избиратели.
Срещу новата тарифна система в столицата възразихме ние, по-голямата част от групата на ДБ, и от БСП. Докладът беше приет в края на юли от градските избраници на ГЕРБ-СДС, ВМРО, Атака и Борис Бонев от „Спаси София”.
Мнозинството в СОС не се съобразява по никакъв начин с нашите доводи, дори когато са по-логични и разумни от техните. Примерно те непрекъснато одобряват нови и нови заеми, които се искат от транспортните дружества непрекъснато, а тези борчове са на гърба на гражданите за поколения напред. Реално СОС подписва едни празни чекове на общинските дружества, управлявани от директори, които не се отчитат по прецизен начин. Визирам и четирите дружества в ЦГМ. Всички средства са концентрирани в центъра, но от там не желаят и не се отчитат пред общинските съветници, което смятам, че е огромен проблем.
Но каквото и да казваме, те нито ни чуват, нито ни слушат...