Защо за нас, потребителите, ще бъде трудно да си планираме разходите за еленергия? След намесата на омбудсмана Диана Ковачева от енергийното министерство се коригираха, че няма да плащаме по двойна тарифа? Как това ще ни улеснява в предстоящия тежък отоплителен сезон? Защо такситата извиват ръцете на общинарите в столицата и картелно споразумение ли искат те? Разговарям с председателя на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов.
Никой по света не обича промени. Много е трудно за всички правителства навсякъде, когато предприемат стъпки за реформиране на която и да е система.
Ясно е, че всяка промяна се приема не еднозначно от всички потребители.
Предполагам, че основният аргумент на енергийното министерство да си оттегли идеята за двойна тарифа, е свързан с това, че има семейства, които се отопляват основно само на ток и те няма как да се справят в рамките на планираните 800 киловата енергия и ще ги надхвърлят. Така вместо да се помогне за реализация на идеята онези, които имат по-голяма консумация на еленергия да плащат повече и да се ограничават, ще бъдат наказани най-бедните. Според мен това е основната причина да се оттегли предложението на министерството. Иначе подобни практики има в много други държави в ЕС /б.ред., в които заплатите са в пъти по-високи от нашите/. Тези 800 киловата са на по-ниска цена и това е бонус. Но явно няма да стане. Сега от министерството лансират една отдавнашна наша теза, че трябва да има баланс между различните видове енергии.
В момента най-опасната тенденция е хората да се втурнат да си сменяват типа на отопление. Те разбират, че да се греят с ток е три пъти по-изгодно, отколкото да го правят с пелети или газ. Помощите така трябва да се разпределят, че да има баланс между различните видове отопления. В противен случай ще настане още по-голям хаос. На много места сградите не са проектирани само за отопление с ток например и това ще обуславя множество аварии през зимния сезон.
Затова е важно да се направят разчети и да се гласуват помощи както беше през миналата година
и те да бъдат заложени в бюджета. Парадоксът, който може да се случи е, че помощи може да се осигурят само за фирмите, а не и за домакинствата. Това ще бъде твърде странно. Ясно е, че цената на парното и на тока е регулирана и тя ще се поддържа така, но въпросът е да се помогне на хората, които се отопляват с дърва, пелети и газ. Дървата и пелетите са на свободен пазар, газът тръгна надолу, но не е много сигурно как ще продължи.
Засега се отлага идеята всеки битов потребител да е като борсов агент на енергийния пазар. В момента има един доставчик на ток, а идеята беше да се освободи пазара така че всеки от нас да има възможност да си подбира между 10-15 доставчици на еленергия. Моментът обаче сега не е подходящ затова, защото заради кризата може да се стигне до шоково поскъпване на цените. Ето защо по тази тема вероятно ще си говорим след 2025 година, сега не е на дневен ред за потребителите.
Ние не можем да разберем и друго –
що за логика е това таксиметровият бранш да договаря картел с общината.
Това ума ми не го побира. Вчера протестираха, заплашваха и настояват общината да им гласува минимална цена. Това е пазарната цена – 1,05 лв. на км., но те искат СОС да им я вдигне. Извинете, ама, ако пет фирми се договорят за една цена, ние това го наричаме картел. Ако общината обаче гласува подобно нещо, това ще го наричаме Наредба?!
Чакаме с надежда, че общинският съвет няма да гласува подобно безобразие, а ще остави пазара да си определя цените. Защо хлебарят, месарят идр. примерно работят по пазарните правила, а на такситата СОС ще им определя цените! По каква логика? Парите не им стигали, разходите им се увеличили и прочее, ами да си вдигнат цените сами. Ако ще правим пазарна икономика да правим, ако ли не да се връщаме там, където си бяхме преди 32 години.