Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) ще проверяват договорите на телекомите и кредитните институции за използването на неравноправни клаузи и за защитеността на правата на потребителите като субект на лични данни съгласно действащия регламент в ЕС от 2016 г.
Ще се следи също как онлайн платформите за търговия и информационни сайтове събират и обработват лични данни чрез "бисквитки" и евентуалното им използване за прилагането на нелоялни търговски практики.
КЗП ще проверява за неравноправни клаузи в договорите, а КЗЛД ще следи дали има уговорки, нарушаващи правата на потребителите по отношение на личните данни, които могат да нарушат техните икономически интереси, като и правото им на личен живот, съобщиха от Комисията за защита на потребителите.
От КЗП уверяват, че работят активно за намаляване на натрупаното с години социалното напрежение от прилагането на неравноправни клаузи в потребителските договори и използването на нелоялни търговски практики като метод за продажби. В рамките на проверките ще се изискват всички общи условия и типизирани договори, с които операторите работят, и експертите на комисиите ще преценяват дали в тях има неравноправни клаузи, и текстове, нарушаващи правата на физическите лица по Регламента за защита на личните данни.
От Комисията за защита на потребителите посочват също, че целта на кампания е да се осигури на потребителите спокойствие и когато те подписват договор за телекомуникационни, финансови услуги или за покупко-продажба от разстояние, да знаят, че условията, които приемат, ги поставят в абсолютно равноправно положение с търговеца.
"Тъй като потребителските договори са предварително изготвени от търговците, типизирани и предназначени за множество сделки с неограничен брой потребители, намесата на двете институции е необходима за внасяне на спокойствие у потребителите, че са защитени техните права. Наличието на неравноправни клаузи и клаузи, увреждащи личните им права като субект на лични данни реално поставя потребителите в невъзможност да са в справедливи отношения с търговците. Потребителите нямат реалния способ да влияят върху съдържанието на договорите, тъй като те са предварително изготвени от търговците", мотивират се още от КЗП.