Какво се случи, та много от пенсионерите останаха разочаровани от обещаните, но не получени през първия месец на годината увеличения на своите доходи? Как трябва да се изплащат поощренията за ваксиниране на възрастните хора? Разговарям с д-р Хасан Адемов. Той е зам.-председател на парламентарната комисия по труда, социалната и демографска политика, както и представител в здравната комисия в НС. Избиран е за депутат от ДПС вече в девет поредни състава на Народното събрание. Бивш министър на труда и социалната политика /2013-2014г./ . Д-р Адемов е лекар, един от най-ценените и уважавани професионалисти и експерти в социалната сфера.
Аз не съм участвал във вземането на тези решения, но първо трябва да припомним, че министърът на труда и социалната политика Георги Гьоков и финансовият министър Асен Василев обещаха, че след Нова година няма да има нито една пенсия, която да не е увеличена. Оказа се обаче, че пенсиите, които хората получиха около 7 януари, особено онези около минималния размер от близо 500 лева, дори са редуцирани.
Това се случи, защото управляващите предварително трябваше да фиксират и обявят кои са хората, които ще получат по-малки добавки към пенсиите.
Необходимо бе да се обясни, че онези 120 лв., които те получаваха до Нова година, след това и до юни т.г. ще спаднат на 60 лв.
Това е първият проблем. Той можеше да се реши, защото по време на заседание на НС бяха прехвърлени едни 750 млн.лв. на НОИ, а 450 млн.лв. на Министерство на енергетиката. С тези средства можеше с малко повече усилия да се приведе и разликата, която е необходима за онези, които получават по-малък размер на пенсията си.
Обещанието на управляващите е с февруарската пенсия да бъде коригирано разминаването и хората да бъдат възмездени.
Второто много важно нещо е, че от 25 декември 2021 г. влезе в сила промяна в Кодекса за социално осигуряване, които променят тежестта на година стаж. От 1,2 тежестта се променя на 1,35 и това изменя размера на пенсиите. Това се отнася само за действителния трудов стаж. Примерно за 1-ва категория са необходими 10 години, които се умножават по 1,35, а всички останали се умножават по 1,2. За втора категория са нужни 15 години и т.н.
Третото важно нещо е, че има една група от около 60 000 пенсионери, които получават т.нар. пенсии, несвързани с трудова дейност. При тях няма стаж и на практика няма какво да се преизчислява и затова те получават с 60 лева по-малко от досегашните си средства.
Това е фактическата обстановка.
Хората са недоволни за два периода - 2010-2012 г., когато не е имало осъвременяване и не са цитирани в разпорежданията. Също така периодът 2017-2019 г., когато с излишно разпореждане в бюджета на държавното обществено осигуряване е установено, че всяка година стаж се умножава с 1,126 - до 1,2, според реформата на Калфин и затова за тези години не е посочено сега увеличение. Най-лесно се обяснява така за хората, които не са в 1-ва и 2-ра категория труд: имаш 40 години стаж ги умножаваш по 1,35 и получаваш резултата.
Министърът на финансите и социалният обещават, че с февруарската пенсия, разликата ще бъде добавене и парите ще стигнат до хората.
Колкото до стимулите за ваксиниране, още м.г. ние казахме, че тези суми не трябва да се бъркат с онези за пенсиите. Тези пари идват от преизпълнение на приходите в бюджета 1 млрд. и 600 млн.лв. Добавките за ваксиниране - еднократно по 75 лв. трябва да се дават от Агенцията за социално подпомагане, за да не стане пак редуциране на някои месечни пенсии. Все още няма нормативен акт за влизането в сила на това решение. Всяка мярка, която е в посока ускоряване на имунизацията, е приемлива. Животът и здравето на хората зависят от ваксинирането, нищо че никой не казва, че ваксинацията не е задължителна.