Синдикат "Образование": Всички ученици да се върнат в училище и да спре тестването им

Pixabay
share

Всички български ученици трябва незабавно и безусловно да влязат в училище. Тестването на учениците трябва веднага да спре, не само защото прилаганите тестове са ниско ефективни, но и защото прилаганите насоки създават разделение в обществото и лишават огромен процент от ученици от правото им за качествено редовно образование. Категорично трябва да се спре порочната практика родителите да могат да спират децата си от училище, прикривайки се зад избора на обучение в електронна среда от разстояние. Това е вредно за българските ученици, се казва в анализ с приоритетите в образователната система, направен от Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа", с председател д-р Юлиян Петров.

В анализа се заявява, че "неприлагането на зелен сертификат в българския парламент, а неговото въвеждане в образователните институции, показва лошо държавническо мислене и е пример за антигражданско образование към нашите деца и ученици". Българските учители са с най-високия процент на ваксинация, близо 60 процента, и са най-подходящия пример за висока гражданска позиция, който да следва обществото ни.

Николай Денков: Присъственото обучение след тестване продължава и след зимната ваканция

"Финансирането на системата показва плаха стъпка в правилната посока, но процентът за образование /ако се спази предложението на МОН към МФ/ нарастващ до 3,8 на сто от БВП, е безкрайно далече от традиционния от 6 процента в останалите страни членки. Този бюджет обрича на много трудно съществуване образователните институции с брутално нарасналите разходи за издръжка на горива, услуги и ремонти. Трябва, като финансова национална образователна политика, да се приложи диференцирано ДДС към училищните разходи, а такса смет към образователните институции незабавно да отпадне", се настоява в анализа.

В него се уточнява, че образователните институции, по отношение на цените на ток, парно, електроенергия и много други в България, се третират като търговски предприятия, което ги обрича на мизерия. Трябва в сега съществуващите делегирани бюджети да се добави компонент за учител, добавящ допълнителни средства, които да гарантират достъп до учители със специалности в малките общини. По този начин - със специалисти ще се гарантира равният достъп до образование на всички ученици. За този равен достъп до образование и за образователни институции, в унисон със стандарта за физическа среда и библиотечно осигуряване, са необходими почти 10 милиарда лева", заявяват от синдиката.

И подчертават, че качеството на образованието е стандарт, който от години е важна тема в работата на социалните партньори, но категорично все още сме далеч от национален консенсус за индикатори по качество на българското образование. Пълният преглед на учебните програми и учебното съдържание е фундаментално необходим, но този процес трябва да се извърши смислено, с използване на експертния капацитет на българските учители и на техните национално представени организации. Много закъсняваме с преодоляването на академизма и с продължаващото дистанциране от практическите умения и проектно-базираното обучение, се посочва в анализа.

По темата за началото на учебната година синдикатът "Образование" прави голямо национално проучване, но засега идеята намира по-скоро негативни реакции.

Политиката по подбор, задържане, защита, финансиране на труда, квалификация и атестация на педагогическите специалисти, трябва да прави с представителните синдикати и да се вземат предвид следните особености: българските учители са с най-високата за ЕС средна възраст, като тази тенденция се запазва в последните седем години; младите учители, проявили интерес към образователната система, не остават трайно в професията, поради обективни причини, често това е заради агресивно и обидно отношение към тях от родители; българският учител и директор са с най-голям дефицит на компенсаторни механизми, които да пазят неговото физическо и психическо здраве, в целия ЕС.

Възстановява се присъственото обучение в паралелките, в които 30% от учениците се връщат в училище с тестване или със сертификат

Дебатът за мандатност на директорския труд е многогодишен, но без липса на никакви резултати. В подбора на директорите е важно: да се ситуира ценз, примерно специалност "Управление на образованието" към кандидатите за директори на образователни институции, сега изискването е само педагогическо образование; да се прилага изискването за опит в управлението, като заместник-директори или съветник на директора, което е европейския формат. Атестационните комисии за директори, да се формират с участието на представителните синдикати, се настоява в анализа.
 

Водещи новини

Още новини