Заради строежа на АМ "Хемус" преди дни в дружеството влязоха НАП и МВР, които иззеха документи и лаптопи, свързани със строителството на магистралата. Какви документи са иззети при акцията и забавя ли се строежът на "Хемус" след разкритията за изнесените милиони?
,,Няма никаква драма, ние сме свикнали. Така или иначе сме обект на проверка от самото начало и няма нищо притеснително в това, напротив. Обратно на това, на което твърдят някои бивши колеги, по първи, втори и трети лот, където има разрешение за строеж, работата продължава. Тя не е спирала. И в момента се работи, и в момента се сертифицират свършени работи. Там, където се говори за незаконно строителство, ние нищо не правим, тъй като нямаме право'', коментира председателят на Съвета на директорите на държавно дружество "Автомагистрали" Десислава Христова.
Тя припомни, че автомагистрала "Хемус" е само част от "ин хауса".
Да не забравяме, че тук става въпрос за Видин - Ботевград, който също е голям проект. И 84 свлачища също са дадени по "ин хаус". Всичките тези обекти едва ли има фирма в България, която би могла да се справи със собствени усилия. И "Хемус", и всички други обекти, дадени по "ин хаус", са проблем и предизвикателство пред нас. Договорите симулират доставка на материали и наем на техника, а реално по същество са строителите на съответните обекти или части от тях. Законът дава право симулативната сделка от "прикрита" да стане "явна". Въпросът е отначало "ин-хаус" предвижда собствени възможности и някакъв доста по-ограничен процент на външни услуги, допълни Христова в ефира на Bulgaria ON AIR.
По думите ѝ подизпълнителите могат да бъдат изсветлявани.
,,Те самите нямат против, имаме официално писмо от браншовата камара. Доставчиците на материали биха искали да бъдат наречени строители. Те също биха искали да бъдат изсветлени и да работят по-прозрачно. Цените за "Хемус" са приемливи и добри. Ако бъде прекратен "ин хаусът" - при една следващата процедура цената със сигурност би се оскъпила много повече. Раздадените вече аванси едва ли ще бъдат върнати'', подчерта тя.
Изпълнителният директор смята, че не е трябвало да се възлага "ин хаус" на "Автомагистрали".
Ние играем на свободния пазар, изхранваме се от работата си, не сме на бюджет. Респективно носим риска от загуби. Цените на материалите вървят нагоре и тези, които са фиксирани, са нормални. Ако погледнете другите "ин хауси" - те са раздадени един след друг. Какво ще кажете за свлачищата, за които са раздадени в пъти над цената на цялото свлачище под формата на аванс. Раздадени са пари за лот 7, 8 и 9, където още няма никаква яснота какво трасе ще има, коментира Десислава Христова.
И е категорична, че няма как парите да бъдат върнати.
Лъжа е, че има банкови гаранции за всички. От всичките стотина фирми - може би има за една, две фирми. Всичко друго е застраховки. А тя е, ако има неизпълнение. Една сага, от която няма излизаме. Най-малко обвинявам бившите си колеги, които са били на моето място. Убедена съм, че такива грандиозни схеми няма как да се случат без благословия от най-високо място, добави тя.