Експерти: Възможно е данните в дневника на кораба "Вера Су" да са променени

Getty Images/Guliver
share

20 дни след засядането на кораба "Вера Су" край Камен бряг - какви са грешките на морските служби и министерствата – темата в предаването на БНТ "Говори сега" коментираха кап. Николай Апостолов – бивш директор на "Морска администрация" и инж. Мартин Янев, изпълнителен директор на фирма за комбинирани превози.

Двамата експерти са категорични в мнението си, че основната грешка на българските власти е, че не са се качили веднага, за да вземат дневника на кораба.

На въпроса дали е възможно вече да са променени данните в кораба, те заявиха - със сигурност, да, напълно е възможно.

България не може да не изпълни правото на преминаване на търговски кораби през нашите води, категоричен е кап. Апостолов.

Няма промяна в състоянието на кораба „Вера Су“ въпреки вълнението от 5 бала

Според него, след като екипажът вече е разпитан, случаят може да се разследва в 4 направления - човешка грешка, технически проблем, лоши метеорологични условия и медицински причини - ако някой е паднал на мостика и не е могъл да си свърши служебните задължения.

Метеорологичните условия в случая са били прекрасни. Виждайки часовия период - от 4 без 10 до 4 и 20, това е рано сутринта, може да се предполага, че някой е отишъл да вдига, но не се е качил на мостика, обясни кап. Апостолов.

Не можем да кажем дали Гранична полиция и Морска администрация не са били там, при всички случаи е направен оглед, смята той.

"Вера Су" вече потъва, но властите увериха, че е добре укрепен

Това, което се говори в публичното пространство, че корабособственикът бави решенията и конкретните действия, поставя нашата администрация в една ситуация, в която трябва да се спазва международното законодателство, но и да се действа бързо. Ние нямаме точно разписани стъпки за бързи действия в такава ситуация, смята инж. Мартин Янев.

Това е мултидисциплинарен казус и няма разписание от кои конректни области да се привличат експерти, допълни той.

Капитан Апостолов обясни, че не може да се отнеме правото на корабоственика да си определи спасителя, тоест салвидж компанията.

По моя информация, са водени разговори с представители на корабособственика и застрахователя, допълни той.

Министър Алексиев: Собственикът на "Вера Су" умишлено не предприема действия по спасяването на кораба

Относно разтоварването на торовете в кораба, инж. Янев обясни, че трябва да се прецени кое е по-малкото зло - евентуална екологична катастрофа в морето или евентуална природна щета на брега, кое е по-малко безопасно.

Каквото и действие да трябва да се предприеме, винаги ще има недоволни, допълни инж. Янев.

Водещи новини

Още новини