Могат ли да бъдат наказани участниците и кметовете на селищата, където се провеждат масови ритуали по повод на Йордановден, в т.ч. ледените хора. Налагат ли държавните репресивни институции двоен аршин в наказанията по прилагането на ограничителните мерки за Ковид 19, щом едни сакционират, а други, предизвикващи и позволяващи струпвания на хора на опашки пред пощите, пред РПУ-тата за нови документи, пред КАТ и др.ведомства, не? По тези въпроси разговарям с адвокат Емануил Йорданов, бивш депутат от СДС и министър на МВР /1999г.-2001 г. в правителството на Иван Костов/.
С президента Петър Стоянов /вдясно/ и настоящият кмет на Бургас Димитър Николов.
Проблемът е в това, че сега сме изправени пред ситуация, която няма аналог в миналите години назад. Съответно нормативната регламентация беше извършена в изключително кратки срокове с недобро и достатъчно обмисляне и прецезиране на текстовете. Има един закон за мерките, които се прилагат при извънредно положение, извънредна епидемична обстановка. В същото време този закон дава право държавата в определени сфери да се управлява със заповеди на министъра на здравеопазването, а това на мен ми звучи като "вся власть советом". Не мисля, че който и да е министър трябва да въвежда постоянно правни норми с нови и нови заповеди, които често се изменят. В същото време има една заповед от 13 ноември м.г. за въвеждане на противоепидемични мерки на територията на нашата страна. В рамките на закона и на тази заповед,
няма текст, който да регламентира наказания за участвалите в хоро на открито в реката.
Може някой да се опита да ме обори с текстовете от някоя от заповедите на здравния министър /бел.ред. те са близо 70/, но в края на краищата, това, което аз съм познавам от нормативната ни уредба, ме навежда на мисълта, че хората от ледените хора не може да бъдат наказвани. Иначе ще се получи правоприлагане по аналогия, което е забранено при определяне на наказания по НК и Закона за административните нарушения и санкции.
В административно-наказателното производство е регламентирано първо да се издава акт за нарушение, после наказателно постановление, с което се налага определена санкция. Това наказателно постановление обаче може да се обжалва пред съда. А това пък от своя страна може да доведе до отмяна и респективно до негативи за общия ни бюджет. Би трябвало за бюджета ни всички да се грижим, защото това са нашите общи пари. А не едни да правят некоректни неща, а всички други да плащаме затова.
Може да се каже, че има ограничаване на правата и свободите на гражданите
с налагането на ограничителните мерки, поради заразата. Аз искам да виждам повече прецизност в работата на държавните органи и старание правилата да не се променят толкова често, а да стигат до техните адресати. Видяхме какъв хаос предизвика онази заповед кой кога да пазарува в магазините. Ангажиментът на държавните органи да разясняват ясно мерките, не трябва да се пренебрегва, за да има реален резултат от мерките. Когато хората знаят какви са задълженията им и какъв е техният смисъл, те ще ги спазват и ще има резултат. Но когато нищо не е ясно и постоянно се изменят правила, то те не желаят да ги спазват стриктно. Според мен е добре и полицията да не се ангажира с несвойствени дейности, тя си има достатъчно работа.
Дай Боже ваксините да дадат добър резултат, за да можем всички да продължим нормално живота си!