На 10 януари, но с много промени стартира данъчната кампания за 2020 година. Декларациите за доходите на физическите лица, както и тези за корпоративното подоходно облагане се подават традиционно по два начина - на място в бюрата на Националната агенция за приходите (НАП) и по електронен път през сайта на НАП - www.nap.bg.
Традиционно, до края на март можем да използваме 5% отстъпка от данъка за довнасяне, обяви Боряна Георгиева, която отговаря за данъчната кампания в Националната агенция за приходите. Независимо че кампанията вече тече, важното е, че от март ще можем да използваме услугата за предварително попълнена електронно данъчна декларация. Тя ще може да се коригира от всеки данъкоплатец, а отговорността за данните в нея ще се носи персонално от него.
Данните за доходите ни от заплата и хонорари ще се подават автоматично от платците им до 28 февруари, а от началото на март ще фигурират в предварително попълнената ни данъчна декларация. Достъп до нея ще имаме чрез персонален идентификационен код, където ще може да нанесем нужните корекции.
Боряна Георгиева от приходната агенция обясни пред Стандарт: "Доход, за който НАП няма информация, например доходи от наеми между физически лица, независимо че това не е заредено в предварително попълнената декларация - физическото лице следва да попълни тези данни и да подаде в този вид декларацията си".
Доходите от наем на фирми фигурират при НАП и ще бъдат заредени автоматично в декларацията. Служебните бележки и документи от ТЕЛК няма да се прилагат към формуляра, защото също пристигат по служебен път.Ако искаме да използваме облекчения, каквито има за ипотека на млади семейства, за допълнително доброволно пенсионно и здравно осигуряване или застраховка "Живот", ще трябва да представим и доказателство за правото си.
Също така по традиция новата кампания носи промени в обявяването на облагаемите суми от физическите лица и макар да не са много те определено представляват интерес, а и са в интерес на данъчно задължените лица. Има данъчни облекчения, има нови постановки за необлагаемите доходи, а са засегнати и гражданите, отдаващи под наем имоти през платформи.
Какви са данъчните облекчения?
До 2018 г. лицата, които ползваха данъчно облекчение за намалена работоспособност, трябваше да прилагат копие от валидно решение на ТЕЛК/НЕЛК при подаване на годишните си данъчни декларации. От 2020 г., съответно и при подаването на годишна данъчна декларация за 2019 г., добавянето на този документ към декларацията вече не е необходимо. НАП вече има достъп до регистър "Единна информационна система на медицинската експертиза" и съответната информация. Все пак копие на валидното решение на ТЕЛК/НЕЛК следва да се представя на работодателя за целите на ползване на облекчението текущо през годината. Отпада и задължението за прилагане на копие от валидно решение на ТЕЛК/НЕЛК от лица, ползващи данъчно облекчение за отглеждането на деца с увреждания. Не се изисква и прилагане на копие за покупка на осигурителен стаж при пенсиониране.
Необлагаемите доходи - с нов обхват
Промяна в обхвата на освободените от облагане доходи от трудови правоотношения бе направена почти в края на миналата година. Необлагаеми са доходите от трудови правоотношения общо до 2400 лв. под формата на еднократните помощи, предоставени от работодателя за сметка на социалните разходи при раждане или осиновяване на дете, сключване на граждански брак или смърт на член от семейството. Преди промяната еднократните помощи при осиновяване не бяха сред необлагаемите доходи.
За предварително попълнените декларации
От март ще можем да използваме услугата за предварително попълнена електронно данъчна декларация. Тя ще може да се коригира от всеки данъкоплатец, а отговорността за данните в нея ще се носи персонално от него. Услугата ще е достъпна за първи път за гражданите, които имат персонален код на НАП или електронен подпис. Така ще отпадне необходимостта към декларацията да се прилагат служебни бележки за получени през годината доходи. Персоналният идентификационен код на НАП може да се вземе от всеки офис на данъчните, като издаването му е безплатно.
Патентен данък за рентал платформите
Най-сериозната промяна бе извършена в края на миналата година. Смята се, че тя ще се отрази на около 14 хил. имота в страната, които са регистрирани в платформи, които използват посредническите услуги и други подобни платформи в интернет, за да отдават имотите си под наем. Сега патентен данък се дължи за места за настаняване, които са категоризирани с една или две звезди и са с не повече от 20 стаи. Размерът му е от 25 до 250 лв. на стая според местонахождението на обекта, като точната сума се определя всяка година от общините.
Патентен данък вече се дължи и от местата за настаняване с до 20 стаи, които се отдават през рентал платформи. Какво точно ще се изисква, за да може да се регистрират тези обекти, трябва да стане ясно до края на март, когато трябва да е готова наредбата за тях. След това собствениците им ще имат три месеца, в които да се регистрират по Закона за туризма, като регистрацията ще става по електронен път. За да се плаща патент, има две изисквания - приходите от дейността по краткосрочно отдаване под наем през предходната година да са били под 50 хил. лв., както и да няма регистрация по общия режим на ДДС. Изключение са само регистрираните по специален режим на ДДС (чл. 97а от Закона за ДДС), които са задължени да спазват отдаващите през платформите имоти. При него не се чака натрупването на 50 хил. лв. облагаем оборот, а ДДС регистрацията трябва да се направи преди започване на дейността по отдаване под наем. При този специален режим ставката също е 20 на сто. С нея се облагат обаче само комисионните, които собственикът на имота дължи на платформата за посредническата услуга по намиране на наемател. Ако се надмине прагът от 50 хил. лв. оборот собствениците на такива апартаменти за краткосрочни наеми минават на регистрация по ДДС по общия ред. Тогава полученият доход от дейността се облага с 10% данък общ доход.
Физическите лица имат право на 10% нормативно признати разходи, когато наемодателят не се счита за търговец по смисъла на Търговския закон, т.е. при тях ефективната ставка е 9%. В закона е посочено, че не са търговци лицата, извършващи хотелиерски услуги чрез предоставяне на стаи в обитаваните от тях жилища. При този режим на облагане наемодателят трябва да декларира и внася данъка на тримесечие (когато платците не са предприятия), като е задължен да подава и годишна декларация. В случай, че съответното лице не обитава отдавания краткосрочно под наем имот, е възможно да се приеме, че е търговец по смисъла на Търговския закон. Това означава, че лицето трябва да се облага като търговец за получения доход от туристически услуги, въпреки че формално не е регистриран като такъв. В такъв случай физическото лице трябва да води счетоводство, да формира резултат, да декларира и заплаща 15% данък върху печалбата от дейността си, така както са задължени едноличните търговци. Данъкът се дължи на годишна база с подаване на данъчната декларация.
Що се отнася до сигурността на данните говорителят на НАП Росен Бъчваров отправи препоръки. "До 17 февруари ние препоръчваме на всички наши потребители на електронни услуги, независимо дали става дума за физически или юридически лица, да актуализират браузърите си до последната версия на тези браузъри, в която има вградена допълнителна сигурност, защото след 17 февруари електронните услуги на НАП ще изискват тези вградени сертификати", каза той.От приходната агенция наблюдават засилено търсене на персонални идентификационни кодове. Ако вече имаме такъв, може да сменим паролата си и електронно, без да е необходимо посещение на офис на НАП. Данъчната кампания приключва на 30 април. Очаква се да бъдат подадени около 600 000 декларации, две трети от които - по интернет.