Около 60 процента от аварийните случаи в българо-румънския участък на река Дунав през последните 10 години са свързани със засядане на кораби. Те най-често се дължат на неспазване на правилата, от страна на капитаните, с газенето на плавателните средства. Това съобщи в Русе главният секретар на Изпълнителна агенция "Морска администрация" Петър Киров.
По думите му други над 30 процента от аварийните случаи са за замърсяване на реката - основно с трюмни води. Малък процент е свързан с пожари на плавателни съдове и паднали хора зад борда.
Киров обясни, че през последната година е имало около 50 случая на аварийни ситуации. Основно те са за засядане на кораби и за замърсяване на Дунав.
В крайдунавския град днес се състоя среща между български и румънски институции по проект, насочен към повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски участък на река Дунав. Той е на стойност 5,7 млн. евро и се финансира по програмата за трансгранично сътрудничество "ИНТЕРРЕГ V-A Румъния - България 2014 - 2020 година".
Киров, който е ръководител от българска страна на проекта, обясни, че се предвижда да бъдат изградени системи за управление на аварийните случаи в общия участък на Дунав. Те ще помагат за координацията на всички институции в спасителните дейности. Центровете ще бъдат разположени в Русе и в Лом, а от румънска страна - в Турну Мъгуреле.
Предвижда се закупуването и на две нови несамоходни баржи. Те ще имат оборудване за аварийно-спасителна дейност - за борба с пожари, с разливи, ще има и помпи с висок дебит, предназначени за изпомпване на водата след пробив на корпус на плавателен съд. Двете баржи ще бъдат разположени в Русе и в Лом. Цената им ще е малко повече от 1 млн. евро. Предвижда се те да бъдат доставени в края на 2020 г. или в началото на 2021 година.
Партньори по проекта са изпълнителна агенция "Морска администрация", която е водещ партньор, и Румънската морска администрация.