Ще се опитам да не се повтарям по вече произнесени аргументи, а само ще припомня, че машинното гласуване е въведено експериментално още от 2009 година. Машинно гласуване имаше по време на европейските и парламентарни избори през 2014 г., както и на президентския вот през 2016 г. По време на изборите през 2014 г. машинното гласуване бе отчетено като успешно проведено и отговорило на поставените стандарти според доклада на тогавашната ЦИК. Това заяви омбудсманът Мая Манолова пред членовете на правната комисия в Народното събрание във връзка с предложението за отмяна на машинното гласуване на местни и парламентарни избори.
,,При избирателна активност от около 33% е съвсем нормално машините да са били малко използвани от гражданите. Освен това отново искам да подчертая, че машинното гласуване не произвежда недействителни бюлетини'', посочи Манолова.
,,По отношение на оскъпяването на машинното гласуване искам да напомня, че цените за наем на машините през 2014 година бяха около 1700 лева, а за президентските през 2016 г. малко над 1800 лева, а на последните избори за Европейски парламент цената беше 3000 лв. на машина. Тоест наемът е представлявал 70% от стойността на машината, така че за тези пари машините можеха да бъдат купени'', разясни още омбудсманът.
,,Отмяната на машинното гласуване е крачка назад от прозрачността и модерността, това е все едно от дигиталния век да се върнем в каменната ера. Ами тогава да се върнем към бялото и черното камъче за гласуване. За мен ще направите голяма грешка, ако се откажете от машинното гласуване. Машините са начин да се увеличи доверието сред хората и да направим изборите легитимни'', отбеляза Манолова.
,,Решението на това Народно събрание наистина е съдбоносно и историческо. След всичките експерименти и пилотни проекти и изхарчени милиони, предложеният законопроект предлага да се вземе обратен завой на 180 градуса и да се отмени с лека ръка нещо, за което са похарчени милиони левове. Това решение има потенциал да доведе до нарушаване на доверието в целия изборен процес. Призовавам ви да не го правите, за да покажем, че в България може да има честни избори'', коментира председателят на движение ''България на гражданите" Димитър Делчев.
,,Предоставили сме анализ, дали сме допълнителни обяснения. 27% от гражданите са избрали да гласуват машинно, докато в 149 секции изобщо никой не е гласувал с машина'', посочи и председателят на ЦИК Стефка Стоева.
,,Не считаме, че имаме някаква вина. Машинното гласуване обхвана около половината от нашето време. Машините не са лоши, това сме го казвали. Справихме се с 3000 машини, вероятно ще се справим и с 6000 машини'', каза още Стоева.
,,Трудности е имало, сигурен съм, много. Не съм успял да следя работата на ЦИК по този случай, но като обикновен гражданин изразявам задоволство от работата на ЦИК в тези избори. Това е нов състав на ЦИК. Бяха изправени в ситуация да действат недостиг на време. Според мен ЦИК в тази ситуация се справиха максимално добре. Укор по отношение на ЦИК аз не мога да отправя'', обясни министърът на правосъдието Данаил Кирилов.
,,По отношение на обучението на СИК ще кажа, че този въпрос сме го дискутирали с г-жа Манолова още от 2013 г. Какво стана, г-жо Манолова, с професионалната ЦИК и с обучителните програми за членове на СИК'', попита още Кирилов.
,,Въпросът за машинното гласуване ние сме го обсъждали и аз съм бил гост поне на два формата на минали ЦИК и там си спомням, че и аз и проф. Константинов и колегите от БСП бяха съгласни с това, че приоритетният приоритет пред нас трябва да бъде друг електронен способ на гласуване – електронно дистанционно. Аз продължавам да твърдя, че ние по никакъв начин не сме се отказали да развиваме електронното дистанционно гласуване, но и там въпреки всичките ни усилия, пак получихме укор след това. Най-голямото ми възмущение беше снощи, когато гледах наш колега от миналия парламент – колегата Петър Славов, с който, с колегата Делчев и аз и някой други колеги все пак достигнахме до правните решения, които бяха установени в Изборния кодекс от 2014 г. Какво направихме с доверието? Как реагирахме и как реагира опозицията, когато не само аз, експерти по възлагане на онзи ЦИК беше направило процедурата по обществена поръчка пазарно проучване и анализ. Какво пише в това проучване по отношение на единствените достъпни машини за България, които бяха използвани, които г-жа Манолова пита що са скъпи'', коментира още Кирилов.
Той обясни, че с тези машини е избран Мадуро във Венецуела.
,,Аз приемам и ще понеса отговорността за това, че в дебата, който беше февруари месец, в желанието си да изпълним изискването на опозицията, да изпълним повече от техните искания, ние направихме мигновено избори за нов ЦИК. Защо? Защото БСП иска. Направихме промяна по отношение на машинното гласуване. Защо? Защото беше в пакета от исканията на опозицията. Какво сме изпуснали тогава като правна дефиниция и какво аз тогава като председател на Правна комисия не съм могъл да защитя и отстоя правилно – спецификата на местните избори. В местните избори, както имаме около 3000 матрици на печатна база на бюлетините, тук ще трябва да имаме точно толкова разработки на софтуерния продукт. Тук поддръжката ще е много по-скъпа'', обясни Кирилов.
,,Колеги,винаги, когато сме действали съобразно политическата конюнктура сме допускали правни, да го нарека, несъответствия. Няма да го наричам по друг начин. Повтарям - поемам отговорността за онова решение, което беше повече политическо, отколкото правно и чийто смисъл беше да сближи крайните позиции между мнозинството и опозицията. Това решение, което взехме тогава не означава, че е правилното и работещото и не следва да бъде ревизирано", допълни още Кирилов.