Наредба задължава всички, които са поставили външните тела на климатиците си по фасадите на сградите, да ги премахнат, съобщи БНР.
Документът, който ще се отнася и до преместваемите обекти и рекламата, регламентира и проблема с капещите по тротоарите климатични системи и отвеждането на конденза от инсталациите, както и вдигания от тях постоянен шум. При обсъждането на Наредбата стана ясно, че нискочестотният шум и вибрации водят до безсъние и разразнителност у хората, като често се стигало и да саморазправа.
Според експертите освен за конденза и оттичането му, собствениците и фирмите, монтиращи климатични системи, трябва да са задължени да вземат необходимите мерки, свързани с избора, монтажа, експлоатацията и профилактиката на съоръженията, така че шумът и вибрациите от работата им да не бъдат доловими от живущите в съседни жилища.
Очаква се наредбата да бъде гласувана до края на тази година и да влезе в сила от началото на следващата. Всеки собственик ще трябва да приведе сградата в съответствие с изискванията до определен срок и за своя сметка
.Главният архитект на София Здравко Здравков обясни, че наредбата за градската среда е пилотна за София, а в последствие ще бъде направена подобна Наредба за цяла България. В нея ще бъдат посочени съответните цветови решения, начина за разполагане на рекламата, местата за фасадно осветление, местата за разполагане на климатици и елементи по тези сгради. По думите му първоначално стандартите ще бъдат приложени на улиците "Граф Игнатиев", "Шишман", и "6-ти септември". Здравков отбеляза, че целта е сградите да върнат автентичния си образ. Главният архитект на София допълни още, че е създаден и "шрифт на София", наречен "София санс".
Той ще се използва за надписването на всички рекламни и информационни елементи. Той поясни също така, че ще се зададат и стандарти за настилките и градската мебел. За целта ще бъде въведено зониране. По време на отчета си главният архитект на София Здравко Здравков подчерта, че от 2 години не се издават разрешения за строеж без да са приключили процедурите по отчуждаване и даряване на улицата. По думите му вследствие на тази политика през 2017 г. има дарени над 50 хил. кв. м. дарени, а през 2018 г. те са 73 хил. кв. м.
До момента през 2019 г. са дарени около 15 хил.кв.м. Ахт. Здравков изтъкна още, че от началото на годината са премахнати над 100 рекламни елемента. "До края на годината имаме задачата да приключим темата за незаконните рекламни елементи в София", поясни той. Здравков отбеляза, че само за миналата седмица са премахнати 20 рекламни елемента.
"От началото на моя мандат са премахнати над 500 рекламни елемента", уточни Здравков. Той подчерта, че темата с архитектурния конкурс на св. "Неделя" е изключително важна, като вече има 14 кандидата.