Голяма част от разумните хора са съгласни с моята теза, че турско робство не е имало в смисъл на купуване и продаване на хора – всички са били поданици на султана. "Турци" и "робство" са два атома, които като ги събереш, се получава молекула, в която хората влагат целия травматичен опит от тази епоха. Това каза в предаването "Плюс-минус" по Нова телевизия социалният антрополог Харалан Александров.
Според него турското робство е една метафора, която и до днес обслужва интересите на руския империализъм.
Що се отнася до кръвния данък и еничарската структура, това е много особена история. Това е било начин за издигане в обществото. Родителите на децата, които са вземани за еничарския корпус, са с по-висок статус от останалите, добави той.
Българите са се придвижвали свободно из цялата територия на Османската империя, можели са да търгуват. Били сме със статут на втора категория поданици. Ситуацията е била умерено непоносима, но за нуждата на революцията ситуацията е трябвало да бъде описана като непоносима. След Руско-турската война заживяваме със спомена, че сме били роби, без да сме били, заяви Александров.
От гледна точка на правния статут сме били свободни поданици, но от гледна точка на преживяването очевидно никой не е бил щастлив от ситуацията. По същия начин би трябвало да разглеждаме чехите, поляците и унгарците в Хабсбургската империя, посочи социалният антрополог.
Настояването, че робството трябва да се третира в чисто юридическия смисъл на думата, е ситуация, която трудно се приема. Турското робство често се третира в зависимост на актуалните драми на обществото, каза оше Харалан Александров.