Рекламата на студентската телевизия "Алма матер", която възмути социалните мрежи, вече е изтрита.
Скандалният клип е заличен, а обяснение защо го няма липсваше. Видеото „Годината, в която стана известен“ вече не съществува нито във Фейсбук, нито в официалния канал в YouTube.
Припомняме, че в рекламата, в която участва лично Башар Рахал, директорът на телевизията седи пред главния вход на Софийския университет. В същото време момиче, играещо ролята на асистентка, му носи кафе.
Актьорът разказва за кастинга за водещи и сценаристи в телевизията. Той многозначително оглежда отпред и отзад момичето, като казва, че тя вече е известна.
Лоша реклама няма, коментира тогава самият Башар Рахал.
По-късно през деня от висшето училище излязоха със становище по темата. Ето какво сочи то:
През последните дни клип за студентски кастинг, качен във Фейсбук от Телевизия „Алма матер“, стана обект на основателна критика от страна на обществеността и медиите. Стилистиката и посланието на клипа не са в съответствие с академичния тон, който се очаква от всяко звено на най-стария и най-авторитетен университет в страната.
Днес случаят беше обсъден на съвместно заседание на Управителния и Програмния съвет на телевизията. В проведения сериозен разговор директорът на телевизията Б. Рахал изрази съжаление за недобрата преценка докъде пародиен тон е приемлив и къде преминава в лош вкус и сексизъм. Целта на клипа не е била да отправи към младите хора погрешно послание, което би могло да се изтълкува като утвърждаващо стремежа към известност над упорития труд и сериозните качества. Напротив – целта на кастинга е да се намерят най-способните и талантливи млади хора, които с оригинални идеи и много работа да позволят Телевизия „Алма матер“ да стане интересна и гледана телевизия, посветена на образование, наука, култура и младежка тематика и даваща възможност да се чуе гласът на студентите.
Всички членове на двата съвета изразиха мнение, че тези важни цели не могат да бъдат постигнати с нарушаване на добрия тон и вкус и с послания, които не съответстват на високата мисия на Софийския университет.
Университетът е доказал, че е силно ангажиран с темата за борбата с насилието срещу жени, като чрез свои инициативи и събития постоянно насочва вниманието на обществото към нея. От няколко седмици Университетът подготвя съвместно с Военна академия и благотворителен концерт срещу трафика на жени.
След сериозната дискусия и ангажираността на всички участвали в обсъждането сме убедени, че директорът и екипът на Телевизия „Алма матер“ ще се придържат към академичните стандарти.
Сериозният обществен интерес към темата обаче повдига по-широкия въпрос за спазването на високи стандарти в журналистиката и на журналистическата етика изобщо. Реакцията на обществото показа, че журналистическите стандарти и добрият вкус трябва да се спазват дори при изготвяне на 30 секунден клип, който не е излъчван в ефира, а е предназначен за фейсбук, следователно е назрял моментът за обществено обсъждане на спазването на високите журналистически стандарти и на журналистическата етика.