Разкриха фрапиращи данни за пътя убиец край Своге (видео)

Novini.bg
share

Никой от държавните институции не ни оказа съдействие при обследването на катастрофата край Своге. Получихме отказ за документите, които изисквахме, тъй като са предоставени на следствието и на прокуратурата. Изводите и доказателствата, до които достигнахме, са на базата на нормативните актове, публична информация, както и на експертизата, с която ние разполагаме и замерванията, които направихме след катастрофата. Това каза на пресконфернция Богдан Милчев от Института по пътна безопасност по време на представянето на резултатите от предварителен доклад-анализ относно тежката катастрофа край Своге, при която загинаха 17 души, предаде репортер на Novini.bg 

Повече от месец преди катастрофата Институтът за пътна безопасност сигнализира за този опасен участък, добави Милчев.

Говорим за верига от пропуски, които са довели до фаталния изход - като се започне от фазата на проектирането, въвеждането в експлоатация на пътя и ремонта, всеки един от органите, които са отговорни, е допуснал пропуск или грешка. Последният орган, който е можел да наложи санкция и да предотврати трагедията, е МВР, което също не е предприело действия в рамките на правомощята си, заяви Диана Русинова от Института.

Тя посочи, че на мястото на тежката катастрофа липсва знак А1, който да предупреждава за завой надясно. Вместо него е поставена табела пано с измислен от изпълнителя на ремонта знак. Такъв знак в нашата нормативна документация не съществува, може би има някаква художествена стойност.Този знак не говори нищо на шофьорите. Нещо повече, той е всъстояние да разсее шофьорите, докато се опитват да разчетат какво иска да им каже.

Пътните знаци не са поставени правилно в съответствие с изискването на нормативните документи. През 2012 г., преди ремонта на пътя, знак с ограничение на скоростта до 40 км/ч не е съществувало. Очевидно има проблем след строително-монтажните работи. Пътната маркировка в по-голямата си част е изтъркана. Има загуба на осева линия. Има проблем с асфалта. Наблюдавахме фракции, които нарушават сцеплението. Дренажна система на пътя просто няма, водата прекосява пътя на няколко места, заявиха на пресконференцията експерти от Института по пътна безопасност.

Мантинелата трябва да е на 50 см от лентата на пътното платно, но не можем да определим лентата, тъй като липсва маркировка. Приемаме, че е краят на асфалта. Мантинелата навлиза 6 см в пътната лента. Шофьорите по естествен път искат да избягат от тази мантинела и трафикът започва да минава в червената зона, в която има интеракция, сочат данните от доклада.

През 2012 г. е видимо, че геометрията на пътя е променена. Апелираме институциите тази промяна да бъде проверена, подчертаха от Института за пътна безопасност.

Шофьорът е искал да избегне мантинелата при завоя надясно, имал е сблъсък с две коли. Времето му за реакция е било около секунда и половина, изпаднал е в шок, след което нещата са се развили, бихме казали, естествено, заявиха още от Института.

България продължава да е най-опасното място за живеене в ЕС по отношение пътната безопасност, каза Богдан Милчев. По думите му, МВР е можело да глоби собственика на пътя - АПИ между 2 и 7 хиляди лева, както и да спре движението по него.

Водещи новини

Още новини