Близо 8000 проверки е извършила Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година на пазара на туристически услуги, като от началото на този зимен сезон те са над 800. В около 10% от случаите се установяват нарушения. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов.
„Данните до момента са положителни. Забелязва се лек спад на нарушенията в сферата на туризма. Най-често констатираме разминаване на обещаното от търговеца с предоставеното на място. Има и опити за заблуда относно степента на категоризация на обектите, което е пряко свързано с обема и качеството на услугите, които може да предостави”, посочи Маргаритов пред България он еър.
Проверките обхващат хотелите, заведенията, ски пистите. Инспекторите следят и търговската мрежа за нелоялни практики при намаления или евентуални манипулации на цените, при което на касата се таксува по-висока цена от предварително обявената. Работят приемни на комисията в трите големи планински курорта.
Маргаритов потвърди, че телекомуникациите остават най-чувствителният сектор от гледна точка на потребителската защита и комисията ще продължи да следи този пазар за нелоялни търговски практики, включително във връзка с отпадането на роуминга. През миналата година около 35% от постъпилите в КЗП над 20 000 жалби и сигнали на граждани са свързани с рекламации на дефектни телекомуникационни устройства или оплаквания по повод сключване на договори с мобилни оператори.
Председателят коментира казуса с тройно по-скъпите кратки текстови съобщения при използване на кирилица. „За мен е недопустимо в държавата, която е родина на тази азбука, на която пишат 300 милиона души, ние да се оправдаваме по-скъпото таксуване на такъв тип SMS-и с технически причини. Това означава, че ако напишете на латиница един по-дълъг поздрав по случай празник, Вие ще го изпратите с един SMS, а ако е на кирилица – с два или три.” Комисията разглежда случая в посока нелоялна търговска практика.
„Дори да допуснем, че поради технически причини, което също трябва да бъде доказано, този проблем не може да бъде решен толкова лесно, то потребителите трябва да бъдат информирани много ясно и категорично за това обстоятелство, за да не се допуска да бъдат ощетявани, защото искат да пишат на родния си език”, добави Маргаритов.
Той коментира и случая с предплатените карти на единия от трите телекома. „Известно време мобилният оператор е привличал клиенти с тези предплатени пакети, като условието е било за едногодишен период да заредите картата с определена сума, а след изтичането на този период имате един месец, в който ако не заредите някаква сума, можете само да бъдете търсени, но не и да правите изходящи повиквания. Впоследствие операторът, без да уведоми своите клиенти, прави съществена промяна в условията на тези пакети. Вече задължението за потребителя е на всеки три месеца да внася определена сума, дори и да не е изговорил наличната. Не го ли направи, губи всичко и не може да ползва активно пакета”, обясни Маргаритов и подчерта, че това е услуга, която се ползва приоритетно от уязвими социални групи – по-възрастните хора, по-малките потребители.
Тази практика сериозно ги е засегнала, има десетки жалби в комисията, а някои граждани са разбрали за промяната едва след като вече са били лишени от услугата.
От няколко години по силата на закона всички договори с общи условия трябва да са изписани с точно определен шрифт, каза още Маргаритов.
По повод очакваните по-високи сметки за тока поради ниските температури през януари председателят припомни, че всеки, който се съмнява в коректността на начислените суми, може да подаде жалба пред доставчика. Докато тече разглеждането й потребителят не е длъжен да заплаща фактурата, а търговецът няма право да спира предоставянето на услугата.
„В последните три години жалбите нарастват, което означава, че потребителите са активни. Това влияе на поведението на търговците. Те започват да изпитват респект не само от контрола и санкциите на институциите, но и от това, че самите хора реагират и понякога това е достатъчно един търговец сам да се поправи”, завърши Маргаритов.